Dział: Metody nauczania

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Sugestopedia w edukacji – tak czy nie?

Jako edukatorzy mamy do wyboru różne metody oraz techniki, które możemy wpleść w nasze nauczanie. Niektóre z nich są popularniejsze i bardziej konwencjonalne, a tym samym częściej używane. Są też metody mniej dziś spotykane, choć nie oznacza to, że nie mogą być zastosowane podczas lekcji. Jedna z metod nauczania (głównie języka), bazuje na pozytywnej sugestii oraz na roli muzyki w kreowaniu przyjemnej, radosnej atmosfery podczas zajęć.

Czytaj więcej

Nie rozumiemy, nie wyobrażamy sobie, czy nie chcemy zaakceptować istoty edukacji wczesnoszkolnej?

Kształcenie zintegrowane to koncepcja wieloaspektowej aktywizacji dziecka wraz z potrzebą stałego diagnozowania jego rozwoju, wspierania funkcji stymulujących rozwój i jednocześnie odrzucenie funkcji selektywnych.

Czytaj więcej

Projektowanie uniwersalne w edukacji

W szkołach ogólnodostępnych w ostatnich latach uczyło się ponad 70% uczniów z grup osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym z niepełnosprawnościami, trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu, autyzmem, afazją czy trudnościami wynikającymi z różnic kulturowych). Z tego powodu zagadnienie przygotowania dla nich efektywnych materiałów dydaktycznych (w tym kart pracy i innych pomocy) stało się codziennym zadaniem każdego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, nie tylko pedagogów specjalnych.

Czytaj więcej

„Między tradycją a nowoczesnością” Kształcenie patriotyczne i obywatelskie w nowym wymiarze

Wśród tegorocznych ogłoszonych przez MEN priorytetowych kierunków polityki oświatowej adresowanych do szkół różnych typów znalazło się wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Oznacza to w praktyce, że działania kuratoriów oświaty wynikające z nadzoru pedagogicznego w poszczególnych województwach będą zorientowane w roku szkolnym 2019/2020 właśnie na tę płaszczyznę działalności szkół i nauczycieli.

Czytaj więcej

Eksperymentowanie w edukacji wczesnoszkolnej

Takie ważne jest mycie rąk! Myj ręce przed jedzeniem! Myj ręce, bo przenosisz na nich zarazki! Mówią o tym rodzice, dziadkowie, mass media, szkoła. Osobiście obserwowałem wielokrotnie, że skuteczność powtarzania tej cennej rady jest zastanawiająco niska. Pewnego razu całkiem przypadkowo poznałem bardziej efektywny sposób uzewnętrznienia tej wiedzy.
 

Czytaj więcej

Nadawanie znaczeń w procesie uczenia się dziecka. Symbole i pojęcia jako narzędzia integracji w edukacji wczesnoszkolnej

– Dziecko, ujmując całościowo rzeczywistość, odczuwa potrzebę wyrażania swoich doznań, przeżyć za pomocą znaków. Są to znaki języka mówionego, stosunków wielkościowych, geometrycznych, ilościowych, technik plastycznych, ekspresji ruchowej, muzycznej...

prof. Ryszard Więckowski

Czytaj więcej

Fenomenologiczna koncepcja człowieka

Człowiek jest cząstką natury „poczyna tedy żyć ponad stan swoich sił i swej natury przyrodzonej, tworzy sobie nowy świat, nową rzeczywistość dookoła siebie i w sobie samym. Tworzy świat kultury i nadaje mu aspekt człowieczeństwa”1.

Czytaj więcej

Wychowanie w tonacji D

Szkoła jest zawsze ważnym miejscem w środowisku zarówno dużego miasta, jak i małej miejscowości. Często staje się centrum inicjatyw i wspólnych z różnymi instytucjami przedsięwzięć. Przesłanką do tego, aby tak się działo, jest wychowawczy wymiar relacji „ucznia aktywnego społecznie”. Mój sprawdzony pomysł na rozwój dzieci w sferze społecznej to muzykowanie w grupie, koncerty w szkole, ale i poza nią.

Czytaj więcej

Edukacja matematyczna w pedagogice oczekiwań dziecka

,,Najłatwiej uczyć matematyki małe dzieci, ponieważ są one samodzielne i dociekliwe, chcą więc same zrozumieć różne rzeczy”.
W. Sawyer

Czytaj więcej