Wiele publikacji naukowych donosi, że muzycy są wrażliwsi na emocje innych osób. Wzmacnia się empatia wobec innych, czułość na emocje osób, z którymi się komunikujemy. W grupie wspólnie muzykujących (tworzących zespół muzyczny) dochodzi do synchronizacji fal mózgowych. Zaleca się wykorzystywanie muzyki do terapii osób z zaburzeniami pracy mózgu, w tym nawet do pracy z dziećmi autystycznymi.
Swoją pasję do muzykowania w szkole zaczerpnąłem od Wojtka Wietrzyńskiego. On mnie przekonał do tego, że nauczanie muzyki w klasach 1–3 szkoły podstawowej nie jest poznawaniem nutek i znaczków do pisania po pięciolinii. Wojtek pokazał mi, że nauczanie muzyki jest animacją społeczną. Nauka muzyki jest działalnością społeczną, wychowawczą, profilaktyczną, jest wspomaganiem ogólnego rozwoju, tworzeniem warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w...
Wychowanie w tonacji D
Szkoła jest zawsze ważnym miejscem w środowisku zarówno dużego miasta, jak i małej miejscowości. Często staje się centrum inicjatyw i wspólnych z różnymi instytucjami przedsięwzięć. Przesłanką do tego, aby tak się działo, jest wychowawczy wymiar relacji „ucznia aktywnego społecznie”. Mój sprawdzony pomysł na rozwój dzieci w sferze społecznej to muzykowanie w grupie, koncerty w szkole, ale i poza nią.