Gdy spotykamy się po wakacjach – wypoczęci, odświeżeni, opaleni – wydaje się, że te tygodnie letniego wypoczynku zbudowały w nas zapasy energii i zapału, które wystarczą aż do kolejnych wakacji. W tym powakacyjnym stanie ciała i umysłu z zapałem przystępujemy do planowania pracy, podejmujemy nowe wyzwania i zobowiązania. Przy podejmowaniu wrześniowych decyzji kierujemy się raczej entuzjazmem niż swoimi rzeczywistymi potrzebami. Niestety, zdarza się stawiać dobro uczniów przed swoim i zapełniając kalendarz zobowiązaniami, nie uwzględniamy przestrzeni czasowej i organizacyjnej na regenerację, wypoczynek, rozwój osobisty i zawodowy.
Dział: Strefa nauczyciela
Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem dynamicznie zmieniającego się świata technologii i potrzeb komunikacyjnych. W czasach, gdy niemal każdy dorosły posiada smartfon, tablet lub komputer, komunikacja z rodzicami uczniów coraz częściej odbywa się w sposób cyfrowy. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi technologicznych nie tylko zwiększa efektywność przepływu informacji, lecz także sprzyja budowaniu partnerskich relacji pomiędzy szkołą a domem ucznia. W artykule przyjrzymy się różnym cyfrowym narzędziom komunikacji oraz przykładom ich wdrożenia w placówkach oświatowych.
Jak bardzo byśmy chcieli, aby nasze klasy liczyły kilkoro uczniów, przestrzeń sprzyjała nauce w wygodnej dla dziecka pozycji, do dyspozycji mielibyśmy nie tylko budynek szkoły, ale każdą inną przestrzeń, lekcje nie byłyby podzielone na czterdziestopięciominutowe bloki, a wszelką wiedzę i umiejętności moglibyśmy przekazywać w sposób twórczy, aktywny, angażujący i w największej mierze zespołowy?
W obliczu rosnącego zagrożenia kryzysem zdrowia psychicznego wśród pracowników edukacji dbanie o dobrostan nauczycieli nabiera kluczowego znaczenia.
To, jak dziecko reaguje na stres, zależy od wielu czynników. Badania naukowe dowodzą, że zależy to między innymi od rodzaju stresu. Podczas doświadczania stresu społecznego mózg wydziela więcej oksytocyny niż podczas doświadczania stresu będącego reakcją na efekty podejmowanych przez człowieka aktywności, podczas którego podnosi się poziom hormonów zapewniających energię i koncentrację, takich jak adrenalina. Na reakcje dziecka na sytuacje stresowe wpływ mają również geny, na co wskazują różnice między ludźmi: niektórzy są bardzo odporni, inni natomiast bardzo wrażliwi na sytuacje stresowe.
Masz coś zadane na jutro? Za chwilę siadamy do lekcji. Najpierw odrób zadanie, później poukładamy klocki. Co dostałeś za zadanie domowe? W wielu domach powyższe zdania stały się rytuałem, bowiem zadania domowe wpisały się w codzienność nie tylko uczniów, ale i ich rodzin. Ponadto nie tylko dyskusje na ich temat dominują podczas popołudniowych rozmów rodzinnych, ale również wspólne spędzanie czasu nad ich odrabianiem zajmuje nierzadko dużą część dnia. Zajmuje, a może trzeba by powiedzieć, że zajmowało, ponieważ w związku z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej nie zadają uczniom prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń pisemnych usprawniających motorykę małą.
Ministerstwo Edukacji Narodowej, na którego czele stoi Minister Edukacji Narodowej, rządzi się własnymi prawami, które jednak rzutują na pracę wszystkich instytucji oświatowych. Zmiany personalne na stanowisku Ministra Edukacji bardzo często wiążą się ze zmianami w systemie edukacji. Nie inaczej było i tym razem, przy okazji objęcia stanowiska Ministra Edukacji Narodowej przez nowego kandydata. I choć zapowiadano szereg zmian w podstawach programowych, ich tzw. odchudzanie w przypadku klas I–III – na zapowiedziach się skończyło, co jest dosyć rozczarowującym posunięciem. Zacznijmy jednak od tego, czego jako nauczyciele oczekiwalibyśmy po wprowadzanych zmianach, a co w rzeczywistości się dokonało.
Praca wypełnia znaczną część naszego czasu. Poświęcamy jej nie tylko dni powszednie, ale często również weekendy, przy czym niekoniecznie musimy być fizycznie w miejscu pracy, ponieważ nierzadko (zwłaszcza po pandemii) zajmujemy się sprawami zawodowymi z domu, a dla niektórych osób praca zdalna jest jedyną formą pracy.
Zapoznanie się z treścią opinii, orzeczeń wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną stanowi nieodzowny element organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kształcenia specjalnego czy nauczania indywidualnego w przedszkolu i szkole.
Zebrania wychowawców z rodzicami są nieodłącznym elementem funkcjonowania szkoły, jednak często stają się źródłem frustracji zarówno dla nauczycieli, jak i dla rodziców. Rodzice, obawiając się negatywnych opinii na temat swojego dziecka, często postrzegają te spotkania jako stresujące i czasochłonne. Dodatkowo wielu z nich uważa, że zebrania są zbyt „przegadane” i nieefektywne. Jak zatem zorganizować takie spotkanie, aby było ono produktywne, a rodzice wyszli z niego z poczuciem, że ich czas został dobrze wykorzystany? Oto praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia efektywnych zebrań z rodzicami, z uwzględnieniem obaw i potrzeb opiekunów dzieci.
„Kompetencje wychowawcze” to niewątpliwie bardzo pojemny termin. Zaliczyć można do tego obszaru takie zdolności dorosłych, jak: odczytywanie dziecięcych uczuć i empatyczne odpowiadanie na nie, wspieranie dzieci w radzeniu sobie z większymi i mniejszymi kryzysami, w tym umiejętność uspokojenia dziecka, rozmawianie o sprawach trudnych oraz ogólne „objaśnianie świata”, kształtowanie podstawowych umiejętności samoobsługowych, a wreszcie – stawianie granic i egzekwowanie przestrzegania zasad.