Zadania domowe w edukacji wczesnoszkolnej. Jak wspierać rozwój ucznia?

Strefa nauczyciela

Masz coś zadane na jutro? Za chwilę siadamy do lekcji. Najpierw odrób zadanie, później poukładamy klocki. Co dostałeś za zadanie domowe? W wielu domach powyższe zdania stały się rytuałem, bowiem zadania domowe wpisały się w codzienność nie tylko uczniów, ale i ich rodzin. Ponadto nie tylko dyskusje na ich temat dominują podczas popołudniowych rozmów rodzinnych, ale również wspólne spędzanie czasu nad ich odrabianiem zajmuje nierzadko dużą część dnia. Zajmuje, a może trzeba by powiedzieć, że zajmowało, ponieważ w związku z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej nie zadają uczniom prac domowych pisemnych i praktyczno-technicznych, z wyjątkiem ćwiczeń pisemnych usprawniających motorykę małą.

Głosy dorosłych, zarówno nauczycieli, jak i rodziców, na temat tego, czy uczniowie powinni dostawać prace domowe, są podzielone. Jedni uważają, że zajmują one zbyt wiele czasu, przez co dzieci nie mają możliwości uprawiania aktywności sprawiających im przyjemność. Inni natomiast są zdania, że jeśli dzieci nie mają nic zadanego do domu, nie utrwalają tych informacji, które zostały im przekazane w szkole, nie kształtują umiejętności, które nabywały podczas lekcji, a nawet nudzą się lub zajmują tym, co nie służy ich rozwojowi.

Jak powinna wyglądać kwestia zadań domowych – teoretycznie wiemy, ponieważ ustaliło to Ministerstwo Edukacji Narodowej, jak jednak sprawić, by dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli na niezwykle ważnym etapie rozwojowym, kiedy ich mózgi są bardzo plastyczne, co pozwala na szybkie nabywanie nowych umiejętności, efektywnie wykorzystywały czas spędzany po szkole, rozwijając się optymalnie na miarę swoich możliwości, a jednocześnie nie nudziły się, a nawet dobrze się bawiły?

Jest to możliwe w sytuacji, gdy dorośli wiedzą, czego potrzebuje mózg dziecka do tego, by się rozwijać, a zatem niezwykle ważne jest, by nauczyciele wspierali rodziców w planowaniu przestrzeni rozwojowej ich dzieci w domach poprzez proponowanie aktywności usprawniających wszystkie sfery rozwojowe: fizyczną, poznawczą, emocjonalną i społeczną. 

Jeśli aktywności wykonywane przez dziecko w domu mają służyć jego rozwojowi, rodzice powinni przestrzegać kilku najważniejszych zasad sformułowanych przez Simone Davies:

REKLAMA

  • Podążaj za dzieck...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy