Dziesiątego października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Światowa Federacja Zdrowia zwraca naszą uwagę na temat, który w przeciągu najbliższych lat stanie się jednym z głównych problemów zdrowotnych dotykających ludzkość. W 2022 r. Światowa Organizacja Zdrowia szacowała, że na świecie prawie 50 milionów osób choruje na schizofrenię, a na depresję siedem razy tyle. Liczby te nie dotyczą tylko pacjentów dorosłych. WHO szacuje, iż nawet 20% dzieci boryka się z problemami psychicznymi, dlatego jako nauczyciele i wychowawcy mamy zadanie, aby już od najmłodszych lat uczyć je, że zdrowie psychiczne i dbanie o nie jest również ważne, jak troska o zdrową dietę, ruch i profilaktykę.
Dział: Lekcja na czasie
Czternastego września obchodzimy Światowy Dzień Pierwszej Pomocy. To doskonała okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne jest szybkie i skuteczne działanie w sytuacjach zagrożenia. Początek roku szkolnego to idealny moment, by wprowadzić uczniów w tajniki pierwszej pomocy i nauczyć ich, jak reagować w nagłych przypadkach. Czy Twoi uczniowie potrafią rozpoznać sytuację, w której konieczna jest pomoc? W zajęciach przygotowanych specjalnie dla dzieci w edukacji wczesnoszkolnej, uczniowie nauczą się nie tylko podstawowych zasad pierwszej pomocy, ale również dowiedzą się jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Zdobędą umiejętności, które mogą uratować życie – własne lub innych.
Przy okazji zbliżającego się święta (21 czerwca) zachęcam Państwa do czerpania z elementów jogi na potrzeby zajęć w szkole, i to na co dzień. Na wstępie pragnę podkreślić, iż w naszej dydaktyczno-wychowawczej praktyce nie zależy nam na wdrażaniu myśli religijnych pochodzących ze wschodu. Zwracam na to uwagę, gdyż decydując się na takie uzupełnienie programu, warto omówić ów pomysł z rodzicami dzieci. W swoim doświadczeniu spotkałam się z potrzebą obecności i obserwacji na zajęciach pokazowych, aby zweryfikować wdrażaną metodykę.
Dzieci cechują się dużą ciekawością świata już od najmłodszych lat. Wszystko, co je otacza, wzbudza ich zainteresowanie. Nie inaczej jest w przypadku liter, które są nieodłącznym elementem życia dzieci i otaczającej ich przestrzeni. Pojawiają się na bilbordach, rejestracjach samochodów, nazwach sklepów, książeczkach i sprawiają, że maluchy zaczynają odczuwać chęć ich poznania. Wkraczając w wiek szkolny, dzieci rozpoczynają przygodę z poznawaniem liter, odkrywaniem ich brzmienia oraz nazw.
Sala gimnastyczna znakomicie nadaje się do przeprowadzenia zajęć z edukacji przyrodniczej, choćby traktującej o kangurze – w artykule zaprezentuję kilka zabaw, które tego dowodzą. Obok motywu tematycznego, ich cechą wspólną jest wielorakie wykorzystanie gazet jako przyborów do ćwiczeń.
W szkole istotna jest funkcja wychowawcy. Od niego w dużej mierze zależy, czy uczniowie będą się czuli bezpiecznie i swobodnie ze sobą, w jakim stopniu będą zmotywowani do nauki. Nie jest łatwo zbudować efektywny zespół klasowy z grupy przypadkowo zebranych uczniów.
Coaching jest pojęciem dość nowym i najczęściej kojarzonym z pracą z osobą dorosłą. Według definicji International Coaching Federation coaching to nic innego jak towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału[1]. Takie towarzyszenie jest związane w szczególności z uważnym wsłuchiwaniem się w to, co mówi druga osoba, w obserwowaniu jej oraz podążaniu za nią.
Współczesna nauka coraz większą wagę przywiązuje do przebiegu procesu dydaktycznego. Okazuje się bowiem, że metody i techniki wykorzystywane w nauczaniu dzieci 20–30 lat temu są już nieaktualne, a co ważniejsze – bardzo nieskuteczne. Szuka się więc nowych możliwości i rozwiązań.
Kreatywność to niezwykle ważna cecha, ale również umiejętność, sposób myślenia, działania, poszukiwania i odnajdywania tego, co dotychczas nieodkryte, tworzenia nowych wartościowych idei, przedmiotów i sposobów rozwiązywania problemów. Bardzo często jest porównywana do twórczej postawy. Niezwykle istotną kwestią jest fakt, że kreatywność nie opiera się głównie na procesach intelektualnych – tutaj znacznie większą rolę odgrywają wyobraźnia, sfera emocjonalna, doświadczenie i intuicja jednostki.
Chaos i rozgardiasz – jak przekonują psychologowie – negatywnie wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie. Wpajamy dzieciom, że bałagan w pokoju oznacza bałagan w głowie. W przypadku zajęć sensoplastycznych nie da się jednak uniknąć nieporządku, w dodatku jego tworzenie jest twórcze i pomaga w rozwijaniu kompetencji niezbędnych w życiu.