14 września – światowy dzień pierwszej pomocy w szkole. Propozycje zajęć

Lekcja na czasie

Czternastego września obchodzimy Światowy Dzień Pierwszej Pomocy. To doskonała okazja, by przypomnieć sobie, jak ważne jest szybkie i skuteczne działanie w sytuacjach zagrożenia. Początek roku szkolnego to idealny moment, by wprowadzić uczniów w tajniki pierwszej pomocy i nauczyć ich, jak reagować w nagłych przypadkach. Czy Twoi uczniowie potrafią rozpoznać sytuację, w której konieczna jest pomoc? W zajęciach przygotowanych specjalnie dla dzieci w edukacji wczesnoszkolnej, uczniowie nauczą się nie tylko podstawowych zasad pierwszej pomocy, ale również dowiedzą się jak radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. Zdobędą umiejętności, które mogą uratować życie – własne lub innych.

Niezależnie od rodzaju urazu czy wypadku każdy ratownik i lekarz przyznają, że w reagowaniu najważniejszy jest czas. Im szybciej wezwiemy pomoc i sami udzielimy wsparcia, tym większa szansa dla poszkodowanego. Wiek bohatera nie ma znaczenia, co udowadniają takie historie, jak choćby ta dziewięcioletniej dziewczynki z Bielska-Białej, która widząc, jak jej bliscy tracą przytomność, wezwała pogotowie, co uratowało pięcioosobową rodzinę przed zatruciem tlenkiem węgla. W Australii czteroletni chłopiec wezwał pogotowie, gdy jego mama miała atak padaczki. Jedenastoletni Antek, gdy zauważył tonących w Bałtyku mężczyzn, wezwał rodziców i innych plażowiczów do utworzenia łańcucha życia, a po wyłowieniu ich na brzeg – pobiegł po ratowników. Nie ma wątpliwości, że edukacja ratownicza, również w tak młodym wieku, jest niezwykle ważna i może dosłownie uratować życie. 

REKLAMA

Rozpoznanie

Najpierw ćwiczymy spostrzegawczość! Przygotuj klasę lub inną przestrzeń w szkole w taki sposób, aby pojawiło się w niej coś nowego, np. ilustracja płonącego budynku, leżący gdzieś bandaż, pluszowy miś z założonym temblakiem, miejsce połyskujące na czerwono (jak lampa sygnalizująca na ambulansie), lalka z plastrem na głowie, autko wystające spod klocków lub książek itp. Poproś uczniów, aby wskazali wszystkie sytuacje, a następnie porozmawiaj z nimi o pierwszej pomocy. Czym jest? Kiedy jej udzielamy? Dlaczego? Czy spośród zaaranżowanych sytuacji któreś wymagałyby ratunku? Dlaczego jest to ważne? Stwórzcie mapę myśli i skojarzeń na dużym arkuszu brystolu. W jego centrum namalujcie wielkie serce z napisem „pierwsza pomoc” i przyklejcie prowadzące od niego drogi wyznaczone przez podarte jałowe bandaże. Pamiętajcie o takich pojęciach jak numery alarmowe, opatrywanie ran, sztuczne oddychanie, ratownicy medyczni, karetka, wypadek, apteczka.

Groźne sytuacje

Kiedy powinniśmy udzielić pierwszej pomocy? W jakich sytuacjach należy natychmiast reagować? Ważne, aby być czujnym, ale bywa, że czasami wystarczy doraźna pomoc czy nawet proste zapytanie, czy wsz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy