Międzynarodowy dzień jogi w szkole – bank inspiracji dla nauczyciela

Lekcja na czasie

Przy okazji zbliżającego się święta (21 czerwca) zachęcam Państwa do czerpania z elementów jogi na potrzeby zajęć w szkole, i to na co dzień. Na wstępie pragnę podkreślić, iż w naszej dydaktyczno-wychowawczej praktyce nie zależy nam na wdrażaniu myśli religijnych pochodzących ze wschodu. Zwracam na to uwagę, gdyż decydując się na takie uzupełnienie programu, warto omówić ów pomysł z rodzicami dzieci. W swoim doświadczeniu spotkałam się z potrzebą obecności i obserwacji na zajęciach pokazowych, aby zweryfikować wdrażaną metodykę.

Korzyści z praktykowania jogi dla dzieci

Zależy nam na tym, co w jodze jest nie tylko kwintesencją, ale i wspaniałą zabawą dla uczniów. Dlatego też wprowadzając elementy gimnastyczne, relaksacyjne i mindfulness wynikające z regularnego „jogowania” pamiętamy o zweryfikowanych przez naukę (społeczną, psychologiczną i medyczną) korzyściach, gdyż uczeń wówczas:

REKLAMA

  • uczy się koncentracji i uważności,
  • rozumie, że jesteśmy różni i to jest w porządku,
  • rozumie swoje mocniejsze i słabsze strony, dostrzegając w nich potencjał,
  • wzmacnia mięśnie i poprawia kondycję,
  • uelastycznia ciało i wspiera rozwój prawidłowej postawy,
  • w środowisku pełnym spokoju uczy się samoakceptacji,
  • uczy się samoświadomości i wzmacnia pewność siebie,
  • poprzez regularną praktykę nabywa umiejętności samoregulacji, w tym stresu i niepokoju,
  • uczy się samodzielnego wyciszania, redukowania gniewu, wprowadzania siebie w stan spokoju.
     

Ośmiotygodniowe badania z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego na przedszkolakach wykazały, że zaledwie kilkuminutowa, codzienna praktyka doprowadziła do faktycznych zmian w mózgu, które w efekcie redukowały niepokój czy skłonność do agresji. Co za tym idzie, regularne ćwiczenia z jogą, uważnością, oddechem i samoregulacją mogą okazać się skutecznym narzędziem w pracy z uczniami nadpobudliwymi lub też podczas tych okresów w szkole, kiedy większość naszych dzieci doświadcza ogólnego stanu tzw. przestymulowania, przebodźcowania czy pobudzenia, np. zaraz po wakacjach, w okolicach świąt Bożego Narodzenia czy – tak jak teraz – tuż przed końcem roku szkolnego.
Należy jednak zwrócić uwagę, że aby nasi uczniowie czerpali z naszych propozycji w stu procentach warto, abyśmy my sami również praktykowali jogę w prywatnym czasie. Z uporem maniaka powtarzam zapamiętaną lata temu frazę, iż gdy napada nas syndrom braku czasu na cokolwiek – pomyślmy o tym tak: joga nie zabiera nam czasu, a nam go daje. Piętnaście minut każdego dnia pozwala nam na czerpanie ze wszystkich wyżej wymienionych korzyści, również (a m...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy