Gry coachingowe w szkole

Lekcja na czasie

Coaching jest pojęciem dość nowym i najczęściej kojarzonym z pracą z osobą dorosłą. Według definicji International Coaching Federation coaching to nic innego jak towarzyszenie klientowi w kreatywnym procesie, który skłania do myślenia i inspiruje do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału[1]. Takie towarzyszenie jest związane w szczególności z uważnym wsłuchiwaniem się w to, co mówi druga osoba, w obserwowaniu jej oraz podążaniu za nią.

Rolą coacha jest więc dzielenie się swoimi obserwacjami i zadawanie pytań w taki sposób, aby klient mógł samodzielnie odkrywać siebie, rozpoznawać swoje potrzeby, oddawać się refleksji na temat tego, w jakim kierunku chce podążać, co chce osiągnąć oraz jak widzi swój własny rozwój. 

REKLAMA

Zasady coachingu    

Warto mieć świadomość, że praca coachingowa opiera się na kilku istotnych zasadach. Zalicza się do nich:

  1. Budowanie relacji partnerskiej pomiędzy uczestnikami relacji – założeniem jest danie drugiej osobie sygnału, że wszystko to, co mówi, jest w porządku, że jest ona akceptowana. Zarówno coach, jak i jego klient są równi i nikt nie dominuje nad drugą stroną.
  2. Okazywanie empatii – coach zaprasza do tego, aby dzielić się swoimi wnioskami i przemyśleniami, które nie zawsze dotyczą tematów komfortowych i wygodnych. Z założenia bowiem chodzi o to, aby druga strona postanowiła wyjść ze swojej strefy komfortu i otworzyła się na to, co nowe.
  3. Budowanie zaufania i poufności – każda sesja jest intymną rozmową, co oznacza, że coach nie może wynosić poza nią żadnych informacji.
  4. Branie odpowiedzialności za efekty działań – ta odpowiedzialność leży po stronie klienta. Rolą coacha nie jest bowiem namawianie do działania, tylko doradzanie, skłanianie klienta do samodzielnego wyciągania wniosków i podejmowania decyzji. Coach odpowiada natomiast za to, żeby sesje przebiegały profesjonalnie, w dobrej i życzliwej atmosferze.
  5. Praca z celem – klient przychodzi z określonymi celami, które chce zrealizować i na nich opiera się cały proces działania. Ciekawe jest jednak to, że w trakcie prowadzonych sesji cele mogą ewoluować, zmieniać się wraz ze zmianami zachodzącymi w kliencie.
  6. Wiara w zasoby klienta – coach wychodzi z założenia, że druga osoba posiada wszelkie zasoby do działania i osiągania celów. Ma więc zarówno wiedzę, umiejętności, jak i niezbędne doświadczenie. W czasie sesji coachingowych chodzi więc o to, aby klient uświadomił sobie, że może z nich swobodnie ko...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy