Dział: Temat numeru

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Nowy rok szkolny, nowe przepisy – co się zmieni od 1 września 2025

Początek września to tradycyjnie czas zmian w prawie oświatowym. Nie inaczej będzie w tym roku, warto zatem już teraz zapoznać się z tymi zmianami, o których wiadomo na pewno, że wejdą w życie z początkiem roku szkolnego 2025/2026.

Czytaj więcej

Edukacja w epoce AI – cyfrowe kompetencje, które mają znaczenie

Co dokonuje się na naszych oczach i jaki jest głęboki sens tych wydarzeń? Na czym polegają dzisiaj największe wyzwania? Jakie najważniejsze decyzje musimy podjąć? Na co powinniśmy zwrócić uwagę? Czego mamy uczyć dzieci? Takie pytania w książce 21 lekcji na XXI wiek zadaje Yuval Noah Harari – izraelski historyk, profesor na Uniwersytecie Hebrajskim w Jerozolimie, przyglądając się najważniejszym siłom, które kształtują społeczeństwa na całym świecie i podkreślając, że jego lekcje nie kończą się prostymi odpowiedziami, a ich celem jest pobudzenie do dalszego myślenia.

Czytaj więcej

Uczeń z dysleksją – objawy, diagnoza, skuteczne metody pracy

Uczeń popełnia błędy ortograficzne? Ma trudności w nauce czytania i pisania? Trudności z wykonywaniem analizy i syntezy? Zdarza mu się często mylić dni tygodnia, głoski, sylaby i rymujące się wyrazy? Jeżeli odpowiedzi na pytania były pozytywne, może oznaczać to, że dziecko ma problem z dysleksją.

Czytaj więcej

Ochrona wizerunku dziecka w dobie sharentingu. Czego powinniśmy się wystrzegać?

Wielu rodziców lubi publikować w internecie zdjęcia i filmy z udziałem swoich dzieci – wynika to m.in. z dobrych intencji, poczucia dumy i rodzicielskiej radości – sprzyjają temu w szczególności wakacje. Piękne widoki, chwile wytchnienia, czas na bycie z bliskimi, radosne momenty – lubimy pokazywać je innym. Tym bardziej że często otrzymujemy za to polubienia, serduszka, miłe komentarze od znajomych. Jednak jest też druga, ciemniejsza strona tego medalu – sharenting.

Czytaj więcej

Jakie działania umożliwiają efektywne wspieranie uczniów ze SPE przez cały rok szkolny?

Obecnie w prawie każdej szkole uczą się dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, dzieci posiadające opinię o specyfi- cznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno--pedagogicznej. Są też dzieci nieposiadające żadnej opinii, jednak wymagające pomocy psychologiczno-pedagogicznej z różnych przyczyn, np. z racji trudnej sytuacji rodzinnej. Wszyscy ci uczniowie to dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W jaki sposób zorganizować zajęcia edukacyjne dla tak bardzo zróżnicowanej grupy uczniów?

Czytaj więcej

Wykorzystywanie elementów TUS do wspierania rozwoju kompetencji społecznych i radzenia sobie z problemami emocjonalnymi

Żyjemy w trudnych czasach i nie jesteśmy w stanie przewidzieć, co stanie się w przyszłości, ale z pewnością wiemy, że nasi uczniowie i uczennice potrzebują rozwijania kompetencji miękkich, w tym społeczno-emocjonalnych. Jak pokazują ostatnie lata, sytuacja wokół nas znacząco wpłynęła na zdrowie psychiczne i samopoczucie naszych podopiecznych. Wszyscy zostaliśmy zmuszeni do podjęcia prób odnalezienia się w zmienionych okolicznościach oraz radzenia sobie z trudnymi i nieprzyjemnymi emocjami.

Czytaj więcej

Skuteczne planowanie racy nauczyciela w nowym roku szkolnym 2024/2025

Liczba zajęć w szkole bywa przytłaczająca i łatwo poczuć, że w naszą pracę wkradł się niechciany chaos. Przygotowania do lekcji, organizacja zajęć pozalekcyjnych czy innych aktywności bywają absorbujące i łatwo się w tym wszystkim pogubić, jeżeli nie jesteśmy dobrze zorganizowani. W naszym zawodzie dobre planowanie oraz prawidłowe wyznaczanie celów to fundament spokojnej pracy. Czy jednak zawsze o tym pamiętamy i potrafimy dobrze to zrobić?

Czytaj więcej

Od ocen do informacji zwrotnej. Jak zmienić podejście do oceniania i wspierać wszechstronny rozwój uczniów?

Polska – jako kraj, który plasuje się na nie najlepszym miejscu pod względem systemu edukacji – ma całkiem dobre prawo oświatowe, z którego nauczyciele nie korzystają i które zamienili w system oceniania. Zastanawiam się, kiedy oceny zawładnęły polską szkołą i dlaczego, skoro mamy tak wspaniałe narzędzie, jakim są zapisy w ustawie mówiące o tym, że nauczyciel jest zobowiązany do wystawienia dwóch ocen w ciągu roku szkolnego (są to oceny śródroczne i roczne ze wszystkich przedmiotów, natomiast oceny cząstkowe mają być informacją zwrotną zawierającą wiadomości na temat postępów w nauce ucznia i jego trudności). Mając tak wiele możliwości i tak jasno sprecyzowane przepisy, uczyniliśmy z polskiej szkoły miejsce zdobywania ocen (a nie wiedzy) oraz doprowadziliśmy do tego, że to nie uczniowie uczą się dla ocen, ale to my – nauczyciele zaczęliśmy uczyć ich dla ocen.

Czytaj więcej

Jak skutecznie wspierać ucznia z ADHD w szkole? Wskazówki dla nauczycieli

Jedno z najczęściej pojawiających się zaburzeń wieku rozwojowego występujące na całym świecie, niezależnie od kultury czy poziomu rozwoju społeczeństwa, to zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, znany pod nazwą ADHD. Dziecko z zaburzeniami uwagi często jest określane jako „Dyzio marzyciel”, „śniące na jawie” czy „bujające w obłokach”. Uczeń z tym zaburzeniem jest w klasie wyzwaniem dla każdego nauczyciela, ponieważ to od niego zależy sukces lub porażka. W związku z tym powinniśmy w optymalny sposób umożliwić dziecku uczestniczyć w procesie edukacyjno-wychowawczym.

Czytaj więcej

Budowanie odporności psychicznej uczniów

Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Polsce budzi w ostatnich latach wiele zainteresowania. Pandemia, hejt w sieci, rosnąca presja szkoły, wymagania ze strony rodziców – to wszystko sprawia, że dzieci są coraz bardziej obciążone i nie radzą sobie ze swoimi emocjami. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i nastolatków ma zasadnicze znaczenie w zapewnieniu im dobrego startu w życie. Zbyt późno zauważone czy zdiagnozowane problemy psychiczne w dzieciństwie mogą w późniejszym czasie doprowadzić do rozwinięcia się zaburzeń psychicznych i stanowić barierę dla pełnego rozwoju dziecka oraz jego szans edukacyjnych, społecznych czy zawodowych.

Czytaj więcej

Patostreaming – niebezpieczne treści w internecie

Internet stanowi znaczący element naszego życia. Dostęp do niego umożliwiają nie tylko komputery, laptopy czy tablety, ale również smartfony, które użytkownicy mają stale przy sobie. Ze smartfonów korzysta dziś aż 42,7% dzieci w wieku 4-9 lat. Dla dzieci i osób młodych globalna sieć jest naturalnym środowiskiem funkcjonowania. Nie znają świata bez niej. Daje ona wiele możliwości, by się rozwijać. Korzystanie z cyberprzestrzeni może mieć jednak także negatywne konsekwencje.

Czytaj więcej

Jak przygotować szkolne standardy ochrony małoletnich

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw uzupełnia dotychczasowe procedury ochrony dzieci przed przemocą, zabezpiecza ich prawa na wypadek podejrzenia przemocy domowej, przemocy rówieśniczej, jak również krzywdzenia ze strony członka personelu danej instytucji. Jednym z narzędzi wzmacniających tę ochronę mają być Standardy ochrony małoletnich – czyli procedury postępowania, do których opracowania zobligowane zostały wszystkie placówki oświatowe. Standardy te muszą zostać wprowadzone w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ww. ustawy, czyli do 14 lutego 2024 r. Niewypełnienie tego obowiązku będzie wykroczeniem. Przy wykroczeniu popełnionym po raz pierwszy zastosowana zostanie nagana lub 250 zł grzywny, a przy ponownym popełnieniu tego wykroczenia – grzywna nie niższa niż 1000 zł.

Czytaj więcej