Uczeń z dysleksją – objawy, diagnoza, skuteczne metody pracy

Temat numeru

Uczeń popełnia błędy ortograficzne? Ma trudności w nauce czytania i pisania? Trudności z wykonywaniem analizy i syntezy? Zdarza mu się często mylić dni tygodnia, głoski, sylaby i rymujące się wyrazy? Jeżeli odpowiedzi na pytania były pozytywne, może oznaczać to, że dziecko ma problem z dysleksją.

Dysleksja nie jest chorobą – to neurologiczne zaburzenie, które wpływa na zdolność opanowania czytania i pisania oraz rozumienia tekstu, pomimo stosowania standardowych metod nauczania. Dysleksja jest różnicą w funkcjonowaniu mózgu, które utrudnia przetwarzanie języka pisanego, ale nie jest wynikiem choroby. 

REKLAMA

Studium przypadku

Marysia to uczennica drugiej klasy szkoły podstawowej. Wychowawczyni poinformowała rodziców o problemach, z jakimi dziewczynka boryka się w nauce szkolnej. Podczas pisania pojawiają się błędy ortograficzne, myli też litery. Bardzo nie lubi czytać na głos – ta czynność ją stresuje, powodując również jąkanie. Widoczne jest u niej obniżone tempo czytania głośnego. Jej pismo odręczne jest mało czytelne, wykraczające poza liniaturę, a tempo pisania wolne. Marysia zwykle wypowiada się pojedynczymi słowami lub krótkimi, prostymi zdaniami. 

Z wywiadu z rodzicami nauczycielka dowiedziała się, że dziewczynka urodziła się o czasie, w dobrym stanie zdrowia. Umiejętności ruchowe oraz rozwój mowy kształtował się zgodnie z wiekiem rozwojowym. Marysia wykazywała nadwrażliwość na bodźce dotykowe, a także bodźce dźwiękowe – głośne dźwięki (nie lubi głośnej muzyki, denerwuje ją hałas w szkole). Aktualnie relacje z uczniami w klasie są przeciętne. Dziewczynka raczej jest spokojna, ma swoje zasady, wyraża swoją opinię, krytykując nieodpowiednie zachowanie kolegów – nie pomaga jej to w nawiązywaniu i podtrzymywaniu koleżeńskich relacji w szkole. Rodzice zostali skierowani do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w celu zdiagnozowania specyficznych trudności w nauce. Uzyskanie opinii i zaleceń do pracy z dziewczynką pomoże Marysi osiągnąć sukces szkolny oraz poprawi funkcjonowanie uczennicy w szkole.

Definicje według WHO

Międzynarodowa Organizacja Zdrowia definiuje dysleksję rozwojową jako specyficzne trudności związane z przyswajaniem umiejętności szkolnych, wynikające z nieprawidłowości w rozwoju ośrodkowego układu nerwowego. Dla określenia rodzaju poszczególnych trudności w czytaniu i pisaniu stosuje się na ogół pojęcia:

DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu rozpoznajemy u dziecka wówczas, gdy jest ono prawidłowo rozwinięte intelektualnie, a mimo to ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i w tym zakresie znacznie odbiega od ś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy