Czym jest sharenting?
Sharenting to nadmierne udostępnianie w sieci wirtualnej (głównie na portalach społecznościowych, blogach, forach dyskusyjnych) wizerunku dziecka i informacji z nim związanych. Termin ten powstał poprzez połączenie angielskich słów share (dzielić się, rozpowszechniać, udostępniać) oraz parenting (pełnienie funkcji rodzicielskiej i bycie rodzicem). Fundacja Orange podaje jeszcze inną definicję sharentingu: to bezrefleksyjne i nadmierne udostępnianie w internecie, szczególnie w social mediach wizerunku (czyli zdjęć i filmów, na których można rozpoznać daną osobę) dzieci.
REKLAMA
Sharenting w liczbach: skala zjawiska i zagrożenia dla dzieci
Jak pokazują liczne badania, zjawisko to jest bardzo popularne, a wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że takie zachowania mogą nieść ze sobą różne zagrożenia i niebezpieczeństwa. Raport „Sharenting po polsku, czyli ile dzieci wpadło do sieci?”, opublikowany w 2019 r., jest wynikiem pierwszych w Polsce badań jakościowych i ilościowych na temat udostępniania wizerunku dzieci przez ich rodziców w internecie. Sharenting objął w Polsce swoim zasięgiem już ponad 3 miliony dzieci i cały czas się rozwija.
Z badań wynika, że 40% polskich rodziców dzieli się w sieci zdjęciami i filmami z życia ich dzieci, a roczna liczba takich publikacji wynosi średnio 72 zdjęcia i 24 filmy. 40% rodziców dokumentuje w mediach społecznościowych dorastanie swoich dzieci, z czego aż 81% ocenia udostępnianie zdjęć pozytywnie lub neutralnie. Aż 42% rodziców udostępnia zdjęcia grupie osób wykraczającej poza najbliższą rodzinę i najbliższych znajomych, a co piąty rodzic udostępnia zdjęcia nieograniczonej liczbie osób, w tym także nieznajomym. Niemal 40% rozpowszechnianych w sieci materiałów pokazuje jednocześnie, gdzie aktualnie przebywa dziecko. Połowa badanych rodziców uważa, że o prywatności dziecka decydują wyłącznie jego rodzice, jedynie 25% rodziców zapytało własne dziecko o zgodę na udostępnian...