Dział: Komunikacja w szkole

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Cztery kluczowe wyznaczniki efektywnej współpracy pedagoga i psychologa szkolnego z rodzicami ucznia

Przed specjalistami szkolnymi stawia się wiele zadań. Jedno z nich polega na współpracy z rodzicami w zakresie rozwiązywania problemów dzieci. Zdarza się jednak, że postawy i przekonania rodziców lub stosowane przez nich metody postępowania kłócą się z podejściem pedagoga/psychologa szkolnego. W takich sytuacjach warto przede wszystkim szukać wspólnych płaszczyzn porozumienia oraz kompromisu, rzecz jasna zgodnie z zasadami komunikacji interpersonalnej oraz respektując granice wyznaczone z jednej strony kompetencjami i uprawnieniami zawodowymi odpowiednimi do zajmowanego stanowiska, z drugiej – prawami i powinnościami rodziców.

Czytaj więcej

Jak sobie radzić z różnicami poglądowymi i etnicznymi w szkole i integrować multikulturową klasę?

W obliczu bieżących wydarzeń w Ukrainie wszyscy jesteśmy poruszeni. Emocjonalność dorosłych niewątpliwie wpływa też na sposób przeżywania obecnej sytuacji przez dzieci, podobnie jak poglądy rodziców i innych osób znaczących kształtują postawy młodych ludzi.

Czytaj więcej

Jak wspierać ucznia w czasie rozwodu rodziców?

Rozwód wydaje się tak powszechnym zjawiskiem, że ta powszechność staje się zachętą do bagatelizowania jego skutków dla dziecka. Bo przecież jeżeli „wszyscy wokół tak robią”, to może „nie ma w tym nic złego” lub „lepiej się rozwieść, niż trwać w nieszczęśliwym związku”.

Czytaj więcej

Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?

Dzieci budują swój świat w codziennych, zwykłych zabawach, rozmowach i działaniach. My, dorośli, wspomagamy ich rozwój, uczestnicząc w tych rozmowach, podpatrując zabawy i inspirując do rozmaitych działań. Nie inaczej powinno być teraz, w nadzwyczajnej sytuacji, gdy wojna staje się dla dziecka już nie tylko opowieścią z ust prababci albo pradziadka, czy też historią z książki…

Czytaj więcej

Kształtowanie asertywności i rozwijanie empatii w komunikacji między uczniami. Wskazówki do budowania dobrych relacji koleżeńskich

Kocha, lubi, szanuje... A jeśli nie kocha ani nie lubi? Czy w życiu chodzi o to, aby kochać wszystkich dookoła? Raczej nie, ale na pewno chodzi o to, aby szanować siebie nawzajem i respektować cudze granice. Jak nauczyć tego dzieci?

Czytaj więcej

Komunikacja, edukacja i zaufanie konieczną alternatywą dla kontroli

Kontrola jest dziś podstawowym standardem postępowania nie tylko wobec dzieci, ale także wobec dorosłych ludzi. Zresztą – jak to zwykle bywa – dorośli obsesyjnie kontrolujący dzieci przywykają do takiej formy funkcjonowania, którą traktują jako oczywistą oczywistość, nową normę, dobrą i potrzebną, a tym samym skłonni są bardziej niż kiedykolwiek wcześniej poddawać się kontroli zewnętrznej. I odwrotnie – poddawanie się kontroli zwiększa gotowość do kontrolowania innych. 

Czytaj więcej

Metody aktywizujące i motywujące na zajęciach

Dzisiejsza szkoła znacznie różni się od tej, którą nauczyciele pamiętają ze swojego dzieciństwa. Wynika to z jednej strony ze zmian kulturowych, a z drugiej z większej świadomości środowiska i zwracania uwagi na to, w jaki sposób przebiega rozwój dziecka. Chodzi bowiem o to, aby przygotować młodego człowieka do życia i funkcjonowania w społeczeństwie.

Czytaj więcej

Porozumienie Bez Przemocy – jak je wykorzystywać w trudnych rozmowach z dziećmi?

Porozumienie Bez Przemocy, czyli Nonviolent Communication (NVC), to doktryna Marshalla Rosenberga, której założeniem jest dobra komunikacja, uwzględniająca aspekty relacyjne. NVC zakłada, że skuteczna komunikacja jest w stanie doprowadzić do rozwiązania większości pojawiających się problemów. W praktyce szkolnej, w której nauczyciel pełni także funkcję wychowawcy – staje on niejednokrotnie przed trudnością mierzenia się ze złożonymi sytuacjami, konfliktami w grupach rówieśniczych, gdzie pojawiają się silne emocje i potrzebna jest skuteczna interwencja. Warto zwrócić uwagę na to, co proponuje M.B. Rosenberg, ze względu na nowatorskie podejście do tematu komunikacji. Aby w pełni pracować w doktrynie NVC, potrzebne są specjalistyczne szkolenia, jednak wykorzystanie elementów procesu może wiele wnieść do trudnych rozmów pojawiających się w przestrzeni klasowej.

Czytaj więcej

Słowami zmieniaj świat

Słowa mogą podnosić na duchu, dodawać chęci do działania, uskrzydlać, ale mogą też zniechęcać, a nawet ranić. Zarówno te wypowiedziane do nas przez kogoś innego, jak i te, które kierujemy sami do siebie. Dlatego niezwykle ważne jest, by to, co rodzi się w nas – nasze myśli i to, co idzie w świat w formie słów – budowało, a nie burzyło, koiło, a nie wywoływało ból, łączyło, a nie zrywało więzi.

Czytaj więcej

Budowanie pozytywnych relacji z rodzicami

Praca nauczyciela jest niezwykle trudna i skomplikowana. Wymaga ona ciągłego doskonalenia siebie. Pedagog musi opierać kontakty z innymi osobami na takcie i zrozumieniu, tak aby możliwe stało się zbudowanie trwałej relacji, opartej na zaufaniu i szacunku. Praca nad relacjami postrzegana jest jednak niekiedy jako prawdziwa sztuka. 

Czytaj więcej

Budowanie zespołu klasowego – od czego zacząć?

Jednym z największych wyzwań wychowawczych w szkole jest zbudowanie zgranego i poprawnie funkcjonującego zespołu klasowego. 
Sukces osiągnięty w tym obszarze skutkuje zadowoleniem zarówno uczniów, jak i samego nauczyciela. 

Czytaj więcej

Organizowanie zebrań z rodzicami

Wrzesień to czas, kiedy wielu nauczycieli dostaje pod swoje skrzydła nowe dzieci, z którymi będzie spędzało kolejne kilka lat. Jest to duże wyzwanie i odpowiedzialność. Trzeba bowiem nie tylko nawiązać pozytywne relacje z uczniami, lecz także opracować metody i formy pracy z rodzicami. To bowiem oni są odpowiedzialni za swoje pociechy i powinni czuć, że oddają je pod opieką osobom kompetentnym i życzliwym.

Czytaj więcej