Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Komunikacja w szkole

7 września 2020

NR 56 (Wrzesień 2020)

Organizowanie zebrań z rodzicami

13

Wrzesień to czas, kiedy wielu nauczycieli dostaje pod swoje skrzydła nowe dzieci, z którymi będzie spędzało kolejne kilka lat. Jest to duże wyzwanie i odpowiedzialność. Trzeba bowiem nie tylko nawiązać pozytywne relacje z uczniami, lecz także opracować metody i formy pracy z rodzicami. To bowiem oni są odpowiedzialni za swoje pociechy i powinni czuć, że oddają je pod opieką osobom kompetentnym i życzliwym.


Polem do poznania się są zebrania, które organizuje się w szkole. Mają one na celu przełamanie pierwszych lodów, przekazanie kwestii organizacyjnych i zbudowanie poczucia wzajemnego szacunku i akceptacji. Należy więc pamiętać, że choć początki bywają trudne, to odpowiednie i świadomie podejście do tego typu działań da możliwość zbudowania trwałych relacji z rodzicami, dzięki którym nauczyciel będzie czuł, że jest przez nich doceniany, a oni nie będą obawiali się o swojej dzieci. 

POLECAMY

Da to wszystkim uczestnikom procesu edukacyjnego poczucie bezpieczeństwa. Warto więc się zastanowić, jak podejść do pierwszych sierpniowo-wrześniowych spotkań. Czego unikać, a na co zwracać uwagę, żeby przekonać rodziców do siebie i swoich pomysłów?

Współpraca z rodzicami

Szkoła jest miejscem, w którym to nauczyciel podejmuje decyzje. Niestety, bez współpracy z rodzicami i ich zaangażowania niewiele jest w stanie zrobić. To oni bowiem wychowują swoje dzieci i wprowadzają określone normy i zasady. Najlepszą sytuacją jest ta, w której obie strony ustalają jeden front działania i określają spójne, jednolite zasady postępowania. Dzięki takiej sytuacji młody człowiek dostaje jasny przekaz i wie, jak powinien się zachować zarówno w domu, jak i w szkole. Należy również pamiętać, że nauczyciel i szkoła nie są w stanie poradzić sobie bez wsparcia rodziców w organizowaniu procesu dydaktycznego i wychowawczego, zwłaszcza w momencie, gdy pojawiają się jakieś problemy i trudności. Poza tym opinie opiekunów stają się istotnymi wskazówkami i pomagają udoskonalać warsztat pracy wychowawcy i innych osób pracujących z dzieckiem. Trzeba więc umieć ich wysłuchać i wyciągnąć wnioski. Niekiedy te rozmowy nie są przyjemne i wywołują w nauczycielach dużo złości i frustracji. Jednak patrząc na to z dystansem, można stwierdzić, że staje się to sposobem wypracowania wspólnej strategii. Wzajemne słuchanie jest bowiem podstawą pozytywnej komunikacji, która pozwala nawiązać życzliwe relacje z ludźmi.

Rodzicom natomiast należy często przypominać o tym, że współdziałanie na polu edukacyjnym i wychowawczym przynosi dzieciom wiele korzyści. Zaliczyć do nich należy:

  • lepsze poznanie możliwości i potrzeb uczniów zarówno przez nauczyciela, jak i przez rodziców;
  • dokonanie ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, co przyczynia się do budowania poczucia bezpieczeństwa w dzieciach;
  • opracowanie i dostosowanie odpowiednich metod i form pracy, których celem staje się przezwyciężenie trudności dydaktycznych dziecka;
  • stałą wymianę opinii i spostrzeżeń na temat funkcjonowania dziecka;
  • udzielanie wsparcia i pomocy ze strony nauczyciela i szkoły w sytuacji pogorszenia się warunków domowych czy materialnych (rodzice nie boją się mówić o swoich problemach i prosić o pomoc);
  • poznanie potrzeb rodziców, ich oczekiwań, uwag i sugestii, które mogą wpłynąć na sposób pracy nauczyciela.

Żeby jednak możliwe stało się nawiązanie współpracy i wypracowanie zaufania, nauczyciel musi zrozumieć, dlaczego rodzice tak niechętnie przychodzą do szkoły i z dystansem podchodzą do osoby, która ma się zająć wychowywaniem ich dzieci. Istnieje kilka powodów, które utrudniają komunikację na pierwszych spotkaniach. Chodzi o to, że rodzice:

  • przypominają sobie swoją edukację, która nie zawsze była pozytywna;
  • boją się, że będą obwiniani za złe zachowanie dziecka/negatywne oceny itp.;
  • obawiają się nowych, dodatkowych obowiązków, na które nie mają czasu;
  • nie są zainteresowani swoim dzieckiem i jego edukacją;
  • mają dużo pracy i nie dysponują czasem, który trzeba poświęcić na spotkania;
  • uważają, że zebrania są długie i przygnębiające (ciągłe mówienie o problemach);
  • uważają, że nauczycielowi brakuje umiejętności interpersonalnych (komunikacja ma charakter jednostronny);
  • wychodzą z założenia, że zebrania są źle zorganizowane i nic z nic nie wynika;
  • mają poczucie, że tracą czas, nudzą się na spotkaniach.

Warto pamiętać również o tym, że czasem w trakcie zebrań powinno się podejmować kwestie pedagogizacji rodziców. Oczywiście, tematyka spotkania musi być dostosowana do potrzeb danej grupy ludzi 
i ewentualnych problemów, które pojawiają się na zajęciach.

Rolą nauczyciela jest więc świadome podejście do tematu i włożenie wysiłku w to, aby rodzice zmienili swoje przyzwyczajenia i nawyki oraz aby zrozumieli, że wszystkie działania, które odbywają się w szkole, mają na celu dobro dziecka i wspieranie go w nowych sytuacjach. Może to jednak okazać się trudne z jeszcze jednego powodu – niekiedy bowiem czynniki ograniczające budowanie relacji leżą po stronie nauczyciela. Zalicza się tutaj:

  • niechęć do spędzania dodatkowych godzin w szkole, wynikająca z faktu, że nauczyciel również ma rodzinę, z którą chciałby spędzać swój czas; niekiedy bywa tak, że nie ma on możliwości, żeby brać udział w zebraniach organizowanych w szkołach swoich dzieci, co jest dla niego niezwykle trudnym doświadczeniem;
  • lęk przed wystąpieniami publicznymi i trema z nimi związana;
  • obawa przed wyjściem na osobę niemającą wiedzy i doświadczenia, niekompetentną oraz przed tym, aby nie narazić się na krytykę ze strony rodziców;
  • frustrację wynikającą z negatywnych doświadczeń lub niechęci ze strony rodziców do podejmowania współpracy;
  • przekonanie, że prowadzone zebranie nie ma sensu i w ogóle nie powinno go być.

Zaplanowanie wywiadówki

Widać więc, że niezwykle ważne staje się takie zorganizowanie spotkań, aby nie były one nieprzyjemnym obowiązkiem ani dla rodziców, ani dla nauczyciela. Konieczne więc staje się wdrażanie i przestrzeganie kilku zasad, które są w stanie ułatwić wywiadówki. Najważniejsze jest, na pierwszym spotkaniu w nowym roku szkolnym, przekazanie rodzicom wszystkim kwestii organizacyjnych i zapoznanie ich z obowiązującymi dokumentami i regulaminami.

Pozwoli to uniknąć problemów w przyszłości. Warto także przedstawić nazwiska pozostałych osób uczących w klasie. Ciekawym rozwiązaniem jest wypisanie ich nazwisk na karteczkach, osobno dla każdego rodzica. Dzięki temu możliwe j...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy