
Data udostępnienia e-wydania: 05-09-2025
Wrzesień 2025
We wrześniowym wydaniu czasopisma Życie Szkoły poruszamy temat wsparcia dziecka nieśmiałego, wysoko wrażliwego lub z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. „Śmiało, zrób to!” – podobne zwroty często słyszą dzieci od dorosłych, zwłaszcza nauczycieli, którzy chcą je zachęcić do działania. Nie zawsze jednak takie komunikaty spełniają swoją rolę – czasem dodają odwagi, a czasem pozostają bez wpływu, a nawet mogą wywołać efekt odwrotny. Sama zachęta słowna rzadko wystarcza, by zmienić nieśmiałe dziecko w odważne, bo jego reakcje zależą zarówno od predyspozycji genetycznych, jak i od środowiska. Choć na geny nie mamy wpływu, to jako rodzice i nauczyciele możemy świadomie tworzyć warunki sprzyjające rozwojowi dziecka. Jak to robić? Z jakimi problemami zmagają się dzieci nieśmiałe, wysoko wrażliwe i z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego? Zapraszamy do lektury!
- Izabela Kamińska
- 5 września 2025
- Redakcja
- 5 września 2025