DZIEŃ KREDKI (22 LISTOPADA) – scenariusz zajęć z uwzględnieniem uczniów z SPE

Zajęcia na czasie

Dzień Kredki to wpisana w kalendarz szkolny coroczna okazja, aby poprzez zabawę wspierać wszechstronny rozwój dzieci, szczególnie tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odpowiednio dobrane aktywności mogą ułatwiać wyrażanie emocji, poznawać nowe wiadomości, wspomagać integrację grupy i kompetencje społeczne, rozwijać sprawność manualną, koordynację wzrokowo-ruchową, percepcję wzrokową i słuchową, a także budować poczucie własnej wartości.

Poniżej prezentuję propozycje aktywności do scenariusza zajęć na ten właśnie dzień. Do ich realizacji należy przygotować:

POLECAMY

  • kilka opakowań różnego rodzaju kredek (ołówkowe, świecowe, Bambino itp.), głośnik lub inny sprzęt odtwarzający muzykę,
  • prezentację na temat historii powstania kredek (sugerowane treści znajdziesz w trzecim ćwiczeniu pt. „pochodzenie kredek”),
  • kilka zdjęć starożytnych hieroglifów,
  • sześć dużych arkuszy papieru pakowego,
  • około pięćdziesięciu kwadratowych kawałków bloku technicznego lub kartoników o wymiarach 5×5 cm i tyle samo wzorów kredek w formie kolorowanki o takiej też wielkości,
  • chustę animacyjną lub planszę do gry TWISTER,
  • obręcze hula-hoop,
  • taśmy gimnastyczne lub gumy do skakania,
  • nożyczki, kleje, kartki A3 i A4, „oczka” do naklejania,
  • pudełka (drewniane, plastikowe lub metalowe),
  • barwniki spożywcze oraz ryż, makaron, kaszę, surową ciecierzycę i soczewicę.

Rozpoczęcie zajęć (przywitanie)

Każdy z uczniów wybiera jedną kredkę w swoim ulubionym kolorze i przedstawia się, mówiąc, dlaczego wybrał właśnie tę barwę. Nie ma ściśle określonych zasad: kolor może być związany z naszym nastrojem, upodobaniami, skojarzeniami (np. żółty, gdyż takie jest słońce lub czerwony, bo takie jest serce). Pozostali słuchają i czekają na swoją kolej. Pozwala to na rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz wzmacnianie poczucia przynależności do grupy.

Kolorowy taniec

Do tej zabawy możesz wykorzystać piosenkę pt. „Kolorowe kredki”. Dzieci trzymają w dłoniach po jednej kredce, a podczas muzyki wykonują proste ruchy taneczne, naśladując nauczycielkę. Zachęcam do wygibasów skojarzonych z ruchem kredek na kartce, np. wyobraźcie sobie, że będąc kredką chcecie narysować na kartce (dywanie) chmurę, kwiat, dom. Gdy muzyka cichnie, wszyscy zatrzymują się w miejscu. Ci uczniowie, którzy mają zieloną kredkę, zmieniają swoje miejsce. Przy następnych pauzach podawaj kolejne pomysły, np. ż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy