Dział: Jak skutecznie pokonywać trudności szkolne

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Uczeń ze spektrum autyzmu w klasach I–III

Dzieci autystycznych przybywa. Statystki podają różne dane:  1 dziecko na 150, 1 na 120, a nawet 1 na 88 urodzonych to dzieci,  u których diagnozuje się zaburzenia ze spektrum autyzmu.  Mówi się nawet, że jest to epidemia XXI wieku. Dwa lata temu  (wg SIO, stan na 10 marca 2015 r.) w polskich przedszkolach i szkołach ponad 17 tysięcy dzieci miało orzeczenie autyzmu,  w tym zespołu Aspergera1.  Ponieważ z roku na rok przybywa takich dzieci, to dzisiaj ta liczba jest jeszcze większa.

Czytaj więcej

Trudności w uczeniu się

Istotnym elementem wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka jest doskonalenie sprawności ruchowej. Zarówno rozwój poznawczy, emocjonalny, intelektualny, jak i społeczny są ściśle powiązane z rozwojem ruchowym człowieka. Poruszanie się jest nieodzowne dla pełnego poznawania świata.
 

Czytaj więcej

Zaburzenia percepcji wzrokowej

Trudności w nauce czytania i pisania zazwyczaj spowodowane są dysfunkcjami w sferze percepcji wzrokowej, słuchowej lub ruchowej, a także orientacji przestrzennej i lateralizacji. Bardzo często występują one równolegle z zaburzeniami koncentracji uwagi oraz pamięci.

Czytaj więcej

Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności czytania

Specyficzne trudności w nauce czytania są poważnym problemem zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców dzieci, które je przejawiają. W literaturze można spotkać się z różnorodnym rozumieniem pojęcia dysleksja, czyli specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.

Czytaj więcej

Specyficzne zaburzenie zdolności matematycznych

Zdolności matematyczne pełnią ważną funkcję w życiu człowieka. Wiedza matematyczna stosowana jest codziennie w praktyce. Bez tych zdolności nie potrafilibyśmy poruszać się w świecie liczb, pojęć, działań i operacji matematycznych.

Czytaj więcej

Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

Koordynacja wzrokowo-ruchowa odgrywa ważną rolę w każdym ludzkim działaniu.Bez tej zdolności nie potrafilibyśmy wykonywać nawet takich prostych czynności, jak bieganie, kopanie piłki, skakanie, nawlekanie koralików czy uderzanie piłki rakietą tenisową. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej sprawiają wiele problemów szkolnych, dlatego w niniejszym artykule pragnę przedstawić ich istotę i konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Czytaj więcej

Zaburzenia pamięci

Pamięć jest konieczna podczas nauki, pracy i w każdej sytuacji życiowej. Przy bardzo szybkim tempie życia nasz mózg powinien zapamiętywać coraz więcej informacji jednocześnie. Aby to było możliwe, wymaga on odpowiedniego treningu bez nadmiernego stresu i wysiłku, najlepiej od najmłodszych lat.

Czytaj więcej

Zaburzenia koncentracji uwagi

Koncentracja uwagi ułatwia przede wszystkim naukę, pracę, a także i pomaga w codziennym życiu. Przy coraz szybszym tempie działania nasz umysł musi skupiać uwagę na kilku rzeczach jednocześnie. Aby to było możliwe, wymaga odpowiedniego treningu. Obecnie zaburzenia koncentracji uwagi dotykają coraz więcej osób. Powodują też wiele problemów szkolnych, dlatego w niniejszym artykule pragnę przedstawić ich istotę i konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Czytaj więcej

Zaburzenia orientacji przestrzennej

W pracach dzieci mających trudności w nauce czytania i pisania bardzo często zauważamy charakterystyczne błędy oraz nieprawidłowości w wykonywaniu różnych ćwiczeń, wskazujące na zaburzenia orientacji przestrzennej. Powodują one wiele problemów szkolnych, dlatego w niniejszym artykule pragnę przedstawić ich istotę i konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Czytaj więcej

Zaburzenia procesu lateralizacji

Trudności w nauce czytania i pisania zazwyczaj spowodowane są dysfunkcjami w sferze percepcji wzrokowej, słuchowej lub ruchowej, a także orientacji przestrzennej i lateralizacji. Bardzo często współwystępują one z zaburzeniami koncentracji uwagi oraz pamięci.

Czytaj więcej