Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej

Jak skutecznie pokonywać trudności szkolne

Koordynacja wzrokowo-ruchowa odgrywa ważną rolę w każdym ludzkim działaniu.Bez tej zdolności nie potrafilibyśmy wykonywać nawet takich prostych czynności, jak bieganie, kopanie piłki, skakanie, nawlekanie koralików czy uderzanie piłki rakietą tenisową. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej sprawiają wiele problemów szkolnych, dlatego w niniejszym artykule pragnę przedstawić ich istotę i konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Koordynacja wzrokowo-ruchowa to współdziałanie, zharmonizowanie funkcji wzrokowych i ruchowych – manipulacyjnych, współpraca „oka-ręki”1. Dzięki kojarzeniu zarówno informacji wzrokowych, dotykowych, jak i kinestetycznych można wykonywać precyzyjne ruchy rąk pod kontrolą 
wzroku, między innymi pisać, rysować i manipulować.

REKLAMA

W literaturze wyróżniamy koordynację:

  • ręka – ręka (niezbędną między innymi do klaskania, wycinania, nawlekania, wiązania wstążek lub sznurowadeł);
  • ręka – noga (potrzebną w czynnościach pływania, wspinania się, jazdy na rowerze, kopaniu piłki, chodzeniu po schodach);
  • oko – ręka (konieczną do pisania, rysowania, celowania, wykonywania ćwiczeń gimnastycznych i samoobsługi).

Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej mogą być wynikiem m.in.:

  • niedostatku bodźców;
  • mało stymulującego środowiska wychowawczego;
  • schorzeń narządu wzroku, słuchu, ruchu;
  • nieprawidłowości w zakresie integracji bodźców sensoryczny...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy