Wniniejszym artykule pragnę przedstawić przede wszystkim istotę zaburzeń funkcji wzrokowych i ich konsekwencji w powstawaniu trudności szkolnych.
REKLAMA
Jak wiadomo, nauka szkolna w dużej mierze opiera się na spostrzeżeniach wzrokowych. Stopień rozwoju percepcji wzrokowej uczniów uważany jest za jeden z najważniejszych czynników wpływających na sukcesy szkolne dzieci.
Zaburzenie percepcji wzrokowej warunkuje nie tylko poziom czytania i pisania, ale wpływa też na ogólny rozwój psycho-ruchowy i sferę emocjonalną ucznia.
Percepcja wzrokowa jest zatem bardzo ważną zdolnością do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz do ich interpretowania przez odniesienie się do wcześniejszych doświadczeń. Warto więc podkreślić, iż interpretacja bodźców odbywa się w mózgu, a nie na siatkówce oka. Jednak warunkiem niezbędnym do prawidłowego przebiegu procesu spostrzegania jest sprawny analizator wzrokowy.
Natomiast pamięć wzrokowa jest zdolnością do utrwalania i przypominania informacji wizualnej (zapamiętywania spostrzeżeń wzrokowych) i dzięki temu przyswajania wiedzy (styl uczenia...