Zaburzenia pamięci

Jak skutecznie pokonywać trudności szkolne

Pamięć jest konieczna podczas nauki, pracy i w każdej sytuacji życiowej. Przy bardzo szybkim tempie życia nasz mózg powinien zapamiętywać coraz więcej informacji jednocześnie. Aby to było możliwe, wymaga on odpowiedniego treningu bez nadmiernego stresu i wysiłku, najlepiej od najmłodszych lat.

Często po prostu stwierdzamy: „nie pamiętam”, „wyleciało mi z głowy”, „zaraz sobie przypomnę”, „mam pustkę w głowie”, „znowu zapomniałem” itp. Zadajemy sobie też wiele pytań: Jaki to był numer?, Co miałem kupić?, Jaki był tekst wiersza czy piosenki?, Jakie było imię lub nazwisko, a może data? Zdarza się, że najczęściej przypominamy sobie dopiero po czasie.

REKLAMA

Zaburzenia pamięci powodują też wiele problemów szkolnych, dlatego w niniejszym artykule pragnę przedstawić ich istotę i konsekwencje w powstawaniu trudności szkolnych.

Pojęcie „pamięć” określa zdolność mózgu do przechowywania informacji odbieranych przez zmysły; są to:

  • obrazy odbierane przez wzrok,
  • słowa i dźwięki odbierane przez słuch,
  • wrażenia dotykowe odczuwane przez skórę,
  • zapachy wyczuwane przez powonienie,
  • smak wyczuwany w ustach. 

Dobra pamięć jest podstawą efektywnego uczenia się. Zapamiętywanie to odbieranie informacji i bodźców, ich segregowanie, przetwarzanie, porównywanie, wyszukiwanie i zapisywanie nowych. Według badań do zapamiętania infor...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy