Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inspiracje psychologiczne

14 maja 2020

NR 54 (Maj 2020)

Zrozumieć złość

88

Złość jest naturalną emocją, którą często demonizujemy. Nie jesteśmy w stanie jej zaakceptować, ponieważ często reakcja fizjologiczna osoby, która się złości, jest sprzeczna z normami i zasadami społecznymi. Całkiem niedawno badacze problemu wskazali teorie neutralności emocji, dotychczas bowiem emocje dzieliliśmy na te o zabarwieniu pozytywnym i negatywnym. W istocie jednak wszystkie emocje są naszą reakcją na przeżycia i nie mogą one podlegać ocenianiu, gdyż mogłoby to spowodować tłumienie tych mających ujemny odcień. Szkoła jest miejscem gromadzącym naprawdę sporą liczbę osób, którym towarzyszą różnorodne emocje; nierzadko jest to złość. Dlaczego nauczyciele tak bardzo nie lubią złości?

POLECAMY

  1. Złość wybucha nagle – w szkole dużą wagę przykłada się do organizacji, planowania, co zapewnia pewnego rodzaju ład i porządek, natomiast w momencie impulsywnego uzewnętrznienia złości to wszystko zostaje zakłócone.
  2. Efekt domina – najprościej mówiąc, emocje są zaraźliwe, zatem w sytuacji, gdy jedna osoba przejawia gniewną lub agresywną reakcję, istnieje duże prawdopodobieństwo, że inne osoby również ulegną takim zachowaniom.
  3. Brak czasu – mimo że wśród funkcji, jakie pełni szkoła, wymienia się dydaktykę, opiekę i wychowanie, to analizując jej działania, możemy zauważyć, że dominującą kwestią są sprawy dydaktyczne i to im poświęca się większość uwagi. Wyobraźmy sobie zatem, że uczeń w czasie lekcji wybucha złością, po czym dołączają do niego inni – nauczycielowi trudno zapanować nad całym zdarzeniem, w konsekwencji reszta klasy nie może uczestniczyć w zajęciach, a realizacja części podstawy programowej przewidzianej na dany dzień została uniemożliwiona.
  4. Naruszenie bezpieczeństwa – często zdarza się, że dzieci i młodzież, których samoregulacja nie jest jeszcze w pełni ukształtowana, przejawiają niekontrolowane reakcje w postaci gniewu, krzyku, płaczu, agresji, co zaburza bezpieczeństwo pozostałych uczniów.
  5. Brak kontroli – system kształcenia nauczycieli skupia się na tym, aby zaopatrzyć ich w umiejętności związane ze stroną dydaktyczną, natomiast tym odnoszącym się do wychowania poświęca się znacznie mniej uwagi, co w konsekwencji powoduje deficyty w tychże umiejętnościach nauczycieli.

Nie ulega wątpliwości, że złość, tak jak każda inna emocja, zasługuje na odpowiednią uwagę, gdyż jej ignorowanie i lekceważenie albo obligowanie do zaprzestania nieakceptowanych reakcji prowadzi do tłumienia, co w konsekwencji może powodować intensyfikację reakcji lub zmianę jej sposobu na jeszcze bardziej destrukcyjny. Zatem jedynym rozwiązaniem jest wprowadzenie strategii polegającej na edukacji uczniów w zakresie konstruktywnych reakcji i technik zarządzania złością.
Oprócz odp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy