Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inspiracje psychologiczne , Otwarty dostęp

15 lutego 2019

NR 44 (Luty 2019)

Elementy coachingu w edukacji – czy warto?

0 41

W dzisiejszych czasach bardzo wiele słyszy się o różnego rodzaju coachach, którzy oferują szeroki zakres usług, pomagając swoim klientom poprzez wspieranie ich w realizacji życiowych planów i marzeń. Skąd jednak można wiedzieć, czy dany coach zna się na swojej pracy i czy jego pomoc będzie najlepsza z możliwych? Jak zaufać takiej osobie i samej idei coachingu?

Podobne wątpliwości mogą mieć nauczyciele, gdy słyszą o związku coachingu z edukacją. Zastanawiają się pewnie: czy i w jaki sposób można efektywnie wykorzystać te elementy? Czy jest to możliwe? Czy warto z takiego podejścia korzystać? Może obawiają się, że to nie ma sensu i nie sprawdzi się w szkole?

Czym jest coaching?

Istnieje wiele definicji coachingu. Przedstawienie jednej krótszej wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Coaching „jest szczególną formą komunikacji pomiędzy coachem a jego klientem, która prowadzi klienta do zmiany związanej z rozwojem. Istota tej zmiany polega jednak na tym, iż to klient jest decydentem zmiany, to on podejmuje ostateczną decyzję, a coach jest osobą, która stymuluje ten rozwój poprzez odpowiednie zadawanie pytań”1.     
Jak to przekłada się na rzeczywistość szkolną? Szkoła różni się tym od opisanej sytuacji, że uczeń nie może zawsze decydować o zmianach i o warunkach pracy na lekcji, choć rola i decyzja ucznia, np. o nauczeniu się czegoś, jest bardzo ważna. Można więc przypuszczać, że zmiana, o której mówi cytowana definicja, zależy od decyzji ucznia i jest związana z rozwojem ucznia i jego dalszym losem edukacyjnym. 

Coaching a edukacja

Podczas pracy z klientem coach posługuje się szeregiem metod i technik oraz założeń. Ważne jest ustalenie dobrego celu, wizji oraz planu dotyczącego tego, jak klient może zmienić swoje życie na lepsze – bazując na posiadanych zasobach lub ucząc się nowych umiejętności. Coach nie mówi klientowi, ani nie sugeruje tego, co ma zrobić. Pracuje natomiast za posiadanych zasobach danej osoby.
W edukacji standardowej nauczyciel znajduje się wyżej niż uczeń. To on przekazuje wiedzę, a uczeń słucha i stosuje się do poleceń i sugestii nauczyciela. W coachingu relacja coach a klient jest na tym samym poziomie. Przedstawia to poniższy schemat.

Kolejną kwestią jest to, że nauczyciel uczy uczniów. Coach natomiast wspiera w realizacji wizji, zdobywaniu wiedzy, ale nie mówi, co trzeba zrobić. Podkreślana jest gotowość oraz przyjęcie odpowiedzialności za swoje działania w coachingu. Takie podejście może być z powodzeniem stosowane w szkole, o ile uczniowie są na to gotowi.

Co zyska uczeń?

Przy założeniu, że nauczyciel przygotował zajęcia wprowadzające uczniów w sferę coachingu i dopasował styl uczenia do wieku i możliwości uczniów, można zobaczyć wiele pozytywnych efektów dla ucznia. Bardzo ważne jest to, jak uczeń rozwinie się przy wykorzystywaniu elementów coachingu w szkole. Kilka cennych korzyści dla ucznia to:

  • Bycie wysłuchanym. Nauczyciel realizuje to poprzez aktywne słuchanie i uważność w kontakcie z uczniem oraz pokazywanie zaangażowania w budowanie relacji z uczniem;
  • Umiejętność złożonego odpowiadania na pytania. Nauczyciel bazuje na umiejętnym zadawaniu odpowiednich pytań, które nie są tylko pytaniami rozstrzygnięcia, ale bardziej pytaniami złożonymi dającymi wiele do myślenia; 
  • Rozwinięcie przekonania, że w ma w sobie kreatywny potencjał. Każdy nauczyciel stara się bazować na potencjale danego ucznia. W coachingu jest to mocno podkreślane i zindywidualizowane; 
  • Wiedza i praktyczne umiejętności dotyczące budowania relacji opartych na szacunku. W podejściu coachingowym nie ma nierówności – bardzo ważne jest budowanie porozumienia między stronami na ty...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy