Zjawisko pracowniczego mobbingu w szkole

Inspiracje psychologiczne

Miejsce pracy to przestrzeń, w której nawiązuje się rozmaite kontakty (Kordziński, 2010) społeczne. Decyduje się również o tym, z kim się komunikuje oraz współdziała. Szkoła jest miejscem, w którym dochodzi do wszelkiego rodzaju kontaktów międzyludzkich, relacji pomiędzy uczniami, nauczycielem a uczniami, jak również pomiędzy pracownikami placówki. Doświadczenia mobbingu są zawsze bardzo intensywne i mają długotrwałe skutki.

Bardzo charakterystycznym zjawiskiem, które można zauważyć w szkole, jest mobbing, który jest zjawiskiem społecznym. Pojęcie mobbingu (Gebauer, 2007) oznacza szykanować, upokarzać. Mobbing może być działaniem bezpośrednim lub niebezpośrednim. Osoba poddawana mobbingowi jest wykluczana ze społeczności i upokarzana. Szykanowanie oraz upokarzanie ma charakter systematyczny oraz powtarzający się. Mobbing pracowniczy to naruszanie dóbr osobistych pracowników.
Do czynników, które mają wpływ na powstawanie mobbingu pracowniczego, zalicza się:

REKLAMA

  • czynniki makrospołeczne (bezrobocie, korupcja, przekraczanie uprawnień przez przełożonych),
  • czynniki osobiste (zazdrość, zawiść, chciwość, nieżyczliwość, niekompetencja),
  • czynniki związane z działalnością pracodawcy jako organizacji (zła struktura organizacyjna).

Warto zaznaczyć, że głównie stereotypy (Kordziński, 2010) prowadzą do rozmaitych niesprawiedliwych osądów, sprzyjają budowaniu uprzedzeń oraz są jedną z najczęstszych przyczyn powstawania konfliktów w pracy. U pracownika poddanemu działaniom mobbingowym dochodzi do zaniżenia oceny przydatności zawodowej, co powoduje jego poniżenie, ośmieszenie, izolację lub wyeliminowanie z zespołu praco...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy