Trudne zachowania uczniów

Dokuczanie i szykanowanie rówieśników

Doradztwo zawodowe

Wyśmiewanie, szturchanie, obgadywanie, wysyłanie sprośnych smsów czy niszczenie rzeczy „dla zabawy” – to tylko niektóre przejawy tzw. dokuczania, które według badań dotyka już co drugiego ucznia szkoły podstawowej. Skala problemu jest poważna, podobnie jak skutki, jakie ze sobą niesie. Co może w tej sytuacji zrobić nauczyciel? Okazuje się, że całkiem dużo.

„Dzieci zabierają mi wodę z plecaka i wypijają tylko kilka łyków albo ją rozlewają i śmieją się ze mnie, kiedy robi mi się smutno” – mówi Wiktor, uczeń klasy III. 

POLECAMY

„Bo zamiast pilnować swoich rzeczy i nosić plecak ze sobą, to Ty je zostawiasz w klasie” – dogryza mu starszy brat Szymon, uczeń klasy piątej. Zachowania, które spotykają Wiktora okazują się być normą w wielu szkołach. Do tego stopnia, że zamiast je eliminować, uczniowie starają się dostosować, np. zabierając ze sobą rzeczy osobiste nawet idąc do szkolnej toalety albo, co gorsza, zachowując się podobnie jak grupa szykanująca. „Śmieję się ze słabszych razem z nimi, żeby dali mi spokój” – przyznaje Marcel z klasy Wiktora. 

Skala dokuczania jest bardzo duża, podobnie jak jego formy stosowane przez uczniów – od agresji słownej, poprzez fizyczną, aż do obrażania w sieci i drogą elektroniczną. Według badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych na grupie prawie 11 tysięcy uczniów, ponad połowa dzieci ze szkół podstawowych doświadcza minimum raz w miesiącu dokuczania ze strony innych. To częściej niż w gimnazjum czy szkole ponadgimnazjalnej. Aby zatrzymać falę dokuczania, we współpracy z wieloma instytucjami realizowane są różnorodne projekty. Jednym z nich jest projekt „ Bądź kumplem, nie dokuczaj”, prowadzony przez stację telewizyjną Cartoon Network we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje, Instytutem Badań Edukacyjnych, pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka, Marka Michalaka. Projekt zakłada nie tylko uzmysłowienie dzieciom powagi dokuczania i nauczenie sposobów radzenia sobie z takimi zachowaniami, ale także wsparcie rodziców i nauczycieli w walce z dokuczaniem. Jak się za to zabrać? Przede wszystkim trzeba poznać zagrożenie, dostrzec je w placówce i podjąć odpowiednie kroki naprawczo-prewencyjne. Zacznijmy od początku.

Czym jest dokuczanie?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) przeprowadził badania także na grupie ponad 4500 nauczycieli i wychowawców. Wyniki pokazują, że grupa ponad 35% badanych nie zauważa problemu dokuczania w klasach, a jedynie niewielka część z nich (20%) czuje się w pełni przygotowana do radzenia sobie z takimi zachowaniami. Dl...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy