Kwestie te (z całą pewnością nie wymieniłam wszystkich) są o tyle specyficzne, że uczymy się ich dopiero na „żywym materiale”, na bieżąco, popełniając po drodze masę błędów. Pamięta o tym rynek wydawniczy, proponując nam szereg pozycji książkowych zaczynających się od Jak…? – w domyśle: być rodzicem doskonałym i wychować szczęśliwe dziecko1. Od razu zaznaczę, że sama nie mam genialnej odpowiedzi na te pytania, natomiast zgadzam się z tym, że trzeba i warto o tym rozmawiać, dzieląc się doświadczeniami. Warsztaty (nawet cykliczne!) z wychowawcą i/lub z udziałem szkolnego psychologa czy pedagoga mogą stanowić ku temu doskonałą okazję.
W przedstawionym poniżej przykładzie warsztatów z rodzicami proponuję skupić się na stawianiu granic i egzekwowaniu zasad. Mam wrażenie, że w dzisiejszych czasach rodzice mają z tym problem. Być może w obawie, że będą dla dziecka zbyt surowi, czego przecież nie chcą, a być może dlatego że nie potrafią odmawiać, zgadzają się na wszystko, a potem źle się z tym czują, lub dlatego że często trudno im znieść przejawy protestu ze strony dziecka (np. krzyk lub sprzeciw) i wówczas faktycznie reagują bardziej gwałtownie niż planowali. Niezależnie od przyczyn kwestia stawiania granic i odnajdywania równowagi pomiędzy zdrową stanowczością a nadmierną surowością jest bardzo ważna. Spróbujmy się jej przyjrzeć. Poniżej proponuję schemat warsztatów na ten...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.