Kwestie te (z całą pewnością nie wymieniłam wszystkich) są o tyle specyficzne, że uczymy się ich dopiero na „żywym materiale”, na bieżąco, popełniając po drodze masę błędów. Pamięta o tym rynek wydawniczy, proponując nam szereg pozycji książkowych zaczynających się od Jak…? – w domyśle: być rodzicem doskonałym i wychować szczęśliwe dziecko1. Od razu zaznaczę, że sama nie mam genialnej odpowiedzi na te pytania, natomiast zgadzam się z tym, że trzeba i warto o tym rozmawiać, dzieląc się doświadczeniami. Warsztaty (nawet cykliczne!) z wychowawcą i/lub z udziałem szkolnego psychologa czy pedagoga mogą stanowić ku temu doskonałą okazję.
W przedstawionym poniżej przykładzie warsztatów z rodzicami proponuję skupić się na stawianiu granic i egzekwowaniu zasad. Mam wrażenie, że w dzisiejszych czasach rodzice mają z tym problem. Być może w obawie, że będą dla dziecka zbyt surowi, czego przecież nie chcą, a być może dlatego że nie potrafią odmawiać, zgadzają się na wszystko, a potem źle się z tym czują, lub dlatego że często trudno im znieść przejawy protestu ze strony dziecka (np. krzyk lub sprzeciw) i wówczas faktycznie reagują bardziej gwałtownie niż planowali. Niezależnie od przyczyn kwestia stawiania granic i odnajdywania równowagi pomiędzy zdrową stanowczością a nadmierną surowością jest bardzo ważna. Spróbujmy się jej przyjrzeć. Poniżej proponuję schemat warsztatów na ten...
Jak wzmocnić kompetencje wychowawcze rodziców? Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców do przeprowadzenia przez nauczyciela wychowawcę, pedagoga, psychologa szkolnego
„Kompetencje wychowawcze” to niewątpliwie bardzo pojemny termin. Zaliczyć można do tego obszaru takie zdolności dorosłych, jak: odczytywanie dziecięcych uczuć i empatyczne odpowiadanie na nie, wspieranie dzieci w radzeniu sobie z większymi i mniejszymi kryzysami, w tym umiejętność uspokojenia dziecka, rozmawianie o sprawach trudnych oraz ogólne „objaśnianie świata”, kształtowanie podstawowych umiejętności samoobsługowych, a wreszcie – stawianie granic i egzekwowanie przestrzegania zasad.