Minęły już czasy, gdy słowo TIK było kojarzone jedynie z zegarem i odmierzaniem czasu. W szkole XXI wieku hasło to zdobywa coraz więcej zwolenników, a wielu nauczycieli działa zgodnie z tą ideą. Warto przekonać się jak można wdrożyć TIK w kształceniu zintegrowanym z korzyścią dla uczniów.
Dział: Nowa szkoła, innowacje
Środowisko „Klocki” według metody prof. Hejnego jako sposób na rozwój myślenia komputacyjnego
Fabuły zabaw ruchowych wykorzystywanych w czasie lekcji wychowania fizycznego pozwalają na opowiedzenie kilkulatkom o wielorakich aspektach życia codziennego.
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym bardzo szybko uczą się języka angielskiego. Jeśli nauczyciel użyje odpowiednich metod i technik, to efekty takiego działania mogą być bardzo dobre. Istnieje wiele możliwości na to, aby przeprowadzić spotkania językowe nie tylko w przyjemnej atmosferze, ale tak, aby dzieci wyniosły z takich zajęć jak najwięcej słownictwa angielskiego podanego w odpowiedni dla nich sposób.
Jak wykorzystać podczas pracy z uczniami elementy innowacyjnej metody nauczania matematyki prof. Milana Hejnego? Poprzez działania manipulacyjne, zabawę i popełnianie błędów uczeń zdobywa wiadomości i umiejętności. Wiedza zdobyta przez dziecko jest trwała i głęboka dzięki własnej aktywności i działaniu. Małemu dziecku według zasad metody nie trzeba wszystkiego tłumaczyć, lecz trzeba mu pozwolić poznawać i budować kolejno swoje doświadczenia.
Komputer, iPad, tablet, telefon komórkowy stanowią dziś podstawowe wyposażenie dziecka ery cyfrowej. Również dla wielu nauczycieli stały się one bardzo użytecznymi instrumentami w środowisku edukacyjnym. Dzięki wyposażeniu cyfrowemu w szkole nauczyciel ma szansę uaktywnić prezentację multimedialną, wyświetlić plakat lub inny tekst kultury obrazu, odtworzyć teledysk z YouTube lub potrzebny fragment filmu, a nawet pragmatycznie wykorzystać gry komputerowe dla omówienia typowo polonistycznego zagadnienia.
Istnieje wiele czynników, które mają wpływ na rozwój i funkcjonowanie dzisiejszej szkoły. Możemy do nich zaliczyć: zmieniającą się wokół nas rzeczywistość, rozwój technologii, ideę nauki przez całe życie czy międzynarodową współpracę placówek edukacyjnych. Zmieniły się również oczekiwania rodziców w stosunku do szkoły. W obecnych czasach zależy im przede wszystkim na tym, aby ich dzieci rozwijały swoje zdolności oraz posiadły kluczowe kompetencje, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania we współczesnym świecie.