Dołącz do czytelników
Brak wyników

Nowa szkoła, innowacje

31 stycznia 2018

NR 32 (Grudzień 2017)

Lekcja wychowania fizycznego z pomysłem

0 338

Fabuły zabaw ruchowych wykorzystywanych w czasie lekcji wychowania fizycznego pozwalają na opowiedzenie kilkulatkom o wielorakich aspektach życia codziennego.
 

Poniżej prezentujemy zabawy, których motywy tematyczne związane są z grudniowymi ceremoniałami. Uczestniczące w nich dzieci będą najpierw porządkowały swój pokój, by następnie przystroić choinkę. Później przyjdzie czas na wizytę Mikołaja oraz kulig i pokaz fajerwerków. Każde z tych wydarzeń uczniowie będą obrazowali ruchem.

Ostatnie cztery zabawy stanowią zamkniętą całość. Są one opowieścią ruchową o przygotowywaniu ciasta na pierogi, ich lepieniu, gotowaniu oraz serwowaniu na talerzu.

Szczególnym walorem opisanych ćwiczeń jest to, że dzięki nim dzieci mogą uczyć się współdziałania z innymi osobami.

„Świąteczne porządki”

Fabuła: Zwykle w każdym domu już na długo przed świętami zaczynają się wielkie porządki. Włącza się w nie każdy, także dzieci. One zwykle sprzątają własne pokoje. Za chwilę przekonamy się, czy potrafilibyście posegregować klocki, których mnóstwo leży na podłodze w pokoju
dziecięcym.

Przebieg: Na podłożu rozsypuje się plastikowe nakrętki od butelek w kilku kolorach. Klasę dzieli się na parę równolicznych zespołów (powinno być ich tyle samo, w ilu barwach występują przybory). Zadaniem każdej z drużyn będzie jak najszybsze zebranie nakrętek jednego koloru i zgromadzenie ich w tekturowym pudełku, która ukończy zadanie jako pierwsza, zwycięża. Wielokrotne powtórzenia.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do umiejętności współdziałania z kilkuosobowych zespołach,
  • dydaktyczny: unaocznienie wychowankom tego, jak korzystne jest podzielenie się zadaniami z innymi osobami tworzącymi drużynę,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania ruchów precyzyjnych dłońmi,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności łączenia ruchów w całość (dobiegania do przyborów, schylania się po nie, podnoszenia ich z podłoża, przenoszenia ich oraz umieszczania ich w niewielkim pudełku), rozwijanie orientacji przestrzennej.

Pogadanka końcowa: Jak błyskawicznie potrafiliście zaprowadzić tu porządek! Na podłodze nie ma ani jednego klocka! Jak najlepiej było podzielić się zadaniami w drużynie, by szybko uprzątnąć bałagan? Czy korzystniej było podzielić się częściami sali, które porządkowaliście?

Przyrządy/przybory: po jednym tekturowym pudełku na każdą drużynę, wiele plastikowych nakrętek na butelki w kilku kolorach (zbiory nakrętek o różnych barwach powinny być równoliczne).

Uwagi: W kolejnym powtórzeniu można zastrzec, że przybory wolno zbierać jedynie lewą ręką.

„Choinka”

Fabuła: Gdy nadchodzą święta, w wielu domach pojawiają się choinki. Wtedy zadaniem dzieci jest ich przystrojenie. Za chwilę przypomnicie sobie, jak to się robi. Będziecie przyozdabiali drzewka w kilkuosobowych grupach. Pamiętajcie o podzieleniu się zadaniami i pomaganiu sobie nawzajem! Jesteście gotowi? Zaczynamy!

Przebieg: Klasę dzieli się na kilka zespołów. Każdy z nich otrzymuje wiele różnokolorowych szarf oraz wielobarwnych woreczków z grochem. Zadaniem uczniów jest fantazyjne przyozdobienie wybranej drabinki gimnastycznej („choinki”) poprzez zawieszanie na niej szarf („łańcuchów”, „girland”) oraz ułożenie („zawieszenie”) woreczków („bombek”) na jej szczebelkach („gałązkach”). Dzieci tworzące grupę współdziałają, starając się, by ich choinka wyglądała jak najatrakcyjniej.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie uczniów do umiejętności współdziałania w kilkuosobowych grupach,
  • dydaktyczny: doświadczanie tego, jak bardzo niestabilny jest przybór znajdujący się w nietypowym ułożeniu,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności wykonywania precyzyjnych ruchów dłońmi,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności dostosowywania się (do właściwości przyboru), rozwijanie orientacji przestrzennej.

Pogadanka końcowa: Czy trudniej zawieszało się wam kolorowe łańcuchy czy barwne bombki? Kiedy najbardziej potrzebowaliście pomocy innych osób? Którą choinkę przyozdabia się trudniej: tę w domu, czy tę z dzisiejszych zajęć? Dlaczego?

Przyrządy/przybory: liczne szarfy i woreczki gimnastyczne w wielu kolorach, drabinki gimnastyczne.

„Mikołaj”

Fabuła: Podobno to Mikołaj przynosi dzieciom w grudniu prezenty. Niektórzy uważają, że dostaje się on do mieszkań przez kominy. Za chwilę przekonacie się, czy moglibyście stać się pomocnikami Mikołaja. Postarajcie się przejść przez wszystkie kominy, które napotkacie!

Przebieg: Klasę dzieli się na dwa zespoły. Każda z osób tworzących pierwszy z nich otrzymuje duże tekturowe pudełko („komin”). Uczniowie, otrzymawszy te przybory, stają się w rozsypce na całej powierzchni sali gimnastycznej. Ich zadaniem będzie podtrzymywanie „kominów” tak, by dzieci z drugiej grupy mogły „przeciskać się przez nie”. Gdy pomocnik Mikołaja umieści stopy w „kominie”, osoba stabilizująca pudełko podnosi je tak, by łatwiej było „przecisnąć się” przez nie. Gdy już każdy pomocnik Mikołaja przejdzie przez wszystkie „kominy”, następuje zmiana ról obu grup.

Cele:

  • wychowawczy: doskonalenie umiejętności współdziałania w parach,
  • dydaktyczny: unaocznienie dzieciom sposobu pokonywania nietypowych przeszkód,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności przechodzenia (przeciskania się) przez niewielkie otwory,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie zdolności łączenia ruchów w całość (pracy rąk, tułowia i nóg), rozwijanie orientacji przestrzennej.

Pogadanka końcowa: Czy każdy pomocnik Mikołaja zdołał przecisnąć się przez wszystkie kominy? Przez które przechodziło się wam najłatwiej? Które były trudne do pokonania? Jak trzeba było układać ręce i nogi, by nie mieć kłopotu z przeciśnięciem się przez komin?

Przyrządy/przybory: tekturowe pudełka dużych rozmiarów.

„Kulig”

Fabuła: Pod koniec grudnia będziecie mieli kilka dni wolnych od lekcji. Na pewno wybierzecie się wtedy z rodzicami na sanki. Może nawet na kulig. Dlatego dobrze byłoby już dziś się do tego przygotować. Za chwilę poćwiczymy łączenie wielu sanek tak, by utworzyły kulig.

Przebieg: Klasę dzieli się na kilka równolicznych grup. Na sygnał nauczyciela (odgłos dzwonka), każda z nich ustawia się w rzędzie (tworzy kulig). Po chwili dzieci rozpierzchają się na wszystkie strony, biegając w dowolnych kierunkach. Po kolejnym sygnale znów trzeba utworzyć kulig. Jest jednak pewne utrudnienie: inna osoba musi znaleźć się na początku rzędu formowanego przez drużynę. Wielokrotne powtórzenia z ocenianiem, który zespół zdołał wykonać zadanie najszybciej.

Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie dzieci do umiejętności współdziałania w kilkuosobowych grupach,
  • dydaktyczny: omówienie zasad bezpiecznego zachowywania się w czasie kuligu,
  • w sferze umiejętności ruchowych: doskonalenie umiejętności ustawiania się w rzędzie,
  • w sferze zdolności motorycznych: kształtowanie orientacji przestrzennej.

Pogadanka końcowa: Jak widzę, jesteście znakomicie przygotowani do uczestniczenia w kuligu. Za każdym razem natychmiast ustawialiście się we właściwej kolejności. Które z miejsc woleliście zajmować: na pierwszych sankach czy na ostatnich? Dlaczego? Nie zapomnijcie o tym, by przypomnieć rodzicom o wspólnym wybraniu się na sanki, gdy tylko spadnie śnieg! Czy wiecie, jak należy zachowywać się w czasie kuligu? Czego nie wolno robić? Z jakiego powodu jest to niebezpieczne?

Przyrządy/przybory: dzwoneczek.

„Fajerwerki”

Fabuła: Gdy kończy się grudzień, rozpoczyna się kolejny rok. Wita się go pokazem fajerwerków, które rozjaśniają nocne niebo. Dzieci zwykle nie mogą doczekać się tego widowiska. Dlatego przygotowałem dla was specjalny pokaz fajerwerków.

Przebieg: Każde z dzieci przybiera pozycję przysiadu podpartego. Na sygnał nauczyciela (choćby klaśnięcie w dłonie), uczniowie wyskakują w górę, wyciągając ręce w dowolnym kierunku (w bok, w przód, w górę). W ten sposób naśladuje się fantazyjne rozbłyski fajerwerków. Wielokrotne powtórzenia. Dzieci za każdym razem starają się przedstawić błyski w nieco odmienny sposób niż poprzednio. Dzięki temu wielorako angażują mięśnie ramion.

C...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy