Czym jest TIK?
„Pod pojęciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych (w skrócie TIK, z ang. Information and communication technologies (ICT), zwane zamiennie technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi, technikami informacyjnymi lub teleinformatycznymi) kryje się rodzina technologii przetwarzających, gromadzących i przesyłających informacje w formie elektronicznej”1.
Jeszcze kilkanaście lat temu takie podejście w edukacji nie miało zbyt wielu zwolenników z uwagi na fakt, że szkoły nie dysponowały odpowiednim sprzętem potrzebnym do spełnienia podstawowych warunków TIK. W związku z rozwojem różnych kompetencji zawodowych nauczycieli wiele się zmieniło.
Najpełniej ideę tę oddaje Wacław Strykowski, który proponuje podział kompetencji nauczyciela na kompetencje merytoryczne, psychologiczno-pedagogiczne, diagnostyczne, planistyczne i projektowe, komunikacyjne, kontrolne i ewaluacyjne oraz medialne. Te ostatnie są szczególnie ważne w TIK. Są to umiejętności wykorzystania oraz organizowania praktycznego warsztatu pracy nauczyciela i ucznia, a także metody i sposoby współdziałania także w oparciu o środki techniczne2. W kształceniu zintegrowanym technologie informatyczne nie ograniczają się do zajęć z informatyki. Ich uniwersalny i użytkowy charakter pozwala wykorzystywać owe narzędzia w każdej sytuacji edukacyjnej. Tak postrzegane tworzą jeden z elementów integrujących kształcenie na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
REKLAMA
Kilka zasad TIK
Podczas korzystania z TIK w szkole dobrze jest ustalić z uczniami zasady współdziałania. Takie porozumienie powinno być ustalone wcześniej, aby każda ze stron wiedziała, do czego...