Dział: Doradztwo zawodowe

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Czas pod kontrolą: jak znaleźć równowagę między pracą a życiem prywatnym

Chociaż mamy dostęp do wielu udogodnień – automatycznych sprzętów domowych, szybkich środków transportu, telefonów, internetu i innych wynalazków, które w założeniu miały pomóc zaoszczędzić nam czas i zmniejszyć ilość pracy, jesteśmy coraz bardziej zabiegani i zajęci różnymi obowiązkami. Aby wszystko ułożyć w zgraną całość, przydałaby się  jakaś supermoc, np. umiejętność efektywnego zarządzania czasem.

Czytaj więcej

Głowa pełna pomysłów – jak ćwiczyć swoją kreatywność?

Być bardziej kreatywnym – któż z nas o tym nie marzy? O ile życie byłoby prostsze, kiedy sypalibyśmy oryginalnymi pomysłami jak z kapelusza… Bo twórczy potencjał to przecież nowe perspektywy, możliwości, rozwiązania i sukcesy. Czym tak naprawdę jest kreatywność?I czy można się jej nauczyć? 

Czytaj więcej

"Nie ma mnie"

W pracy dydaktycznej spotykamy się z różnymi uczniami – aktywnymi, hałaśliwymi, emocjonalnymi, ale także z uczniami wycofanymi, cichymi i nieśmiałymi. Praca z takimi dziećmi jest nie lada wyzwaniem, szczególnie, że ciężar starań spada głównie na nauczyciela. Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Czytaj więcej

Trudne zachowania uczniów

Wyśmiewanie, szturchanie, obgadywanie, wysyłanie sprośnych smsów czy niszczenie rzeczy „dla zabawy” – to tylko niektóre przejawy tzw. dokuczania, które według badań dotyka już co drugiego ucznia szkoły podstawowej. Skala problemu jest poważna, podobnie jak skutki, jakie ze sobą niesie. Co może w tej sytuacji zrobić nauczyciel? Okazuje się, że całkiem dużo.

Czytaj więcej

Trudne zachowania uczniów: Jak radzić sobie z klasowymi łobuzami

Aby efektywnie nauczać, nie wystarczą odpowiednie kompetencje i przyjazne podejście do uczniów. Wiele zależy od grupy podopiecznych i ich zachowań. W sytuacjach, gdy uczniowie permanentnie przeszkadzają, np. hałasując czy psując własność innych dzieci, praca jest utrudniona. Dlatego tak ważne jest umiejętne radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów. Jak robić to skutecznie?

Czytaj więcej

Pracuj w zgodzie z samym sobą

Często słyszysz, że przebojowe osoby osiągają więcej? Albo że aby być dobrym dydaktykiem, trzeba „zaprzyjaźnić” się z klasą i być na czasie z jej zainteresowaniami? Takie podejścia są dzisiaj popularne. Jednak nie powinny być traktowane jako recepty na sukces, ponieważ każdy z nas jest inny. I powinien znaleźć swój własny sposób na pracę z uczniami.

Czytaj więcej

Zdecydowanie więcej niż zwykła aktywność

Wszyscy jesteśmy mniej lub bardziej aktywni – codziennie wstajemy i realizujemy dziesiątki, a nawet setki zadań w pracy i w domu. Czy jesteśmy w tych działaniach proaktywni? Czy powinniśmy tacy być? Czym jest proaktywność i w jaki sposób może być przydatna w naszym życiu?

Czytaj więcej

Reakcje lękowe u dzieci

Dziecko, u którego występuje wzmożony poziom reakcji lękowych, ma problemy z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami i osobami dorosłymi, jest zamknięte w sobie, zagubione i osamotnione.

Czytaj więcej

Inteligencja emocjonalna

Niejednokrotnie wyzwaniem w pracy nauczyciela jest komunikacja z nerwowym rodzicem albo nieugiętym przełożonym, zrozumienie problemów rodzinnych uczniów czy motywów ich zachowań. W takich trudnych sytuacjach pomocą okazuje się inteligencja emocjonalna – zbiór zdolności, które dzięki odpowiednim ćwiczeniom i przy odrobinie chęci można skutecznie rozwijać.
 

Czytaj więcej

Niepopularne i trudne decyzje

Nauczyciele i wychowawcy wielokrotnie w ciągu każdego dnia muszą podejmować różne decyzje. Niektóre z nich są łatwe i nie wymagają dłuższego czasu do namysłu, ale wśród nich znajdą się też bardziej złożone i problematyczne. Nie będą się one cieszyły poparciem. Niełatwo będzie w nich rozstrzygnąć, co jest słuszne. Co możemy zrobić, aby ułatwić sobie dokonywanie lepszych wyborów i komunikowanie ich otoczeniu?

Czytaj więcej