Współpraca z rodzicami różniącymi się kulturowo i językowo

Praktyczne wskazówki

Współpraca z rodzicami

Otwarcie granic oraz dążenie do poprawy warunków życia spowodowały, że wiele osób podjęło migrację zarobkową do państw wysoko rozwiniętych. Również nasz kraj jest uważany przez wielu obcokrajowców za miejsce, w którym można rozpocząć dochodową pracę i zapewnić sobie oraz swoim bliskim warunki godnego życia. Dlatego coraz częściej w polskich szkołach można spotkać uczniów odmiennych kulturowo i językowo.

Należy pamiętać, że dzieci i rodzice cudzoziemscy mogą natrafiać na swojej drodze na różnorodne przeszkody spowodowane: odmiennością kulturową, stanem psychicznym i fizycznym po ciężkich przeżyciach (wynikających np. z konieczności ucieczki ze swojego rodzimego kraju), nieznajomością polskiej rzeczywistości prawnej. Niewątpliwie przybycie do szkoły rodziców ucznia, którzy nie znają języka i panujących obyczajów, jest sytuacją powodującą dyskomfort. Musimy zatem dołożyć wszelkich starań, aby zarówno ta pierwsza, jak i kolejne wizyty nie były uciążliwe dla żadnej ze stron oraz dawały początek efektywnej współpracy. 

REKLAMA

Działania możliwe do podjęcia 

Co możemy zrobić, aby zbudować pozytywne relacje z rodzicami różniącymi się pod względem kultury i języka?

  • Po pierwsze: praca nad sobą. Osoba pracująca z rodzinami cudzoziemskimi powinna wyzbyć się uprzedzeń i stereotypów, a także rozwijać własne kompetencje kulturowe, wśród których znajdują się głównie świadomość kulturowa, wiedza...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy