Pierwsze 3 lata szkoły to okres, w którym wymagamy od dziecka dostosowania się do zupełnie nowych zasad współpracy, która w głównej mierze opierać się będzie na nauce, nie zaś, tak jak wcześniej – na zabawie. W wielu krajach ten moment przejścia jest trudny ze względu na przeładowaną podstawę programową, zbyt liczne klasy i inne czynniki zewnętrzne warunkujące działalność nauczycieli. Są jednak miejsca, w których wspieranie rozwoju poznawczego i podnoszenie poziomu wiedzy i zakresu umiejętności idą w parze z dostosowywaniem metodyki do zindywidualizowanych potrzeb i możliwości uczniów oraz ich potrzeby odkrywania świata bez obciążeń związanych z życiem szkolnym.
W niniejszym artykule chciałabym skupić się na najciekawszych metodach i technikach stosowanych w zakresie poszczególnych obszarów rozwoju poznawczego w Finlandii, Holandii, Indiach czy Kolumbii.
REKLAMA
Rozwój mowy
Jednym z ciekawszych rozwiązań w Indiach, które ma służyć rozwojowi mowy dzieci, jest wprowadzenie metody storytelling już na etapie przedszkolnym oraz stosowanie jej przez cały okres uczęszczania do szkoły podstawowej (najczęściej proces ten zachodzi w języku ojczystym i języku obcym, tj. rejonowym i np.: języku angielskim lub hindi). Podczas specjalnie przygotowanych zajęć, w całości poświęconych metodzie, uczniowie zapoznają się z zasadami tworzenia dłuższych wypowiedzi, np.: opowieści, uczą się, czym jest uważne słuchanie, wzmacniają koncentrację i rozbudowują zakres słownictwa. Ponieważ w większości szkół w tym państwie już od 3. roku życia wprowadzany jest drugi język, zwiększanie zakresu słownictwa i praca nad wypowiedziami ustnymi...