Zebrania z rodzicami

Jak formalne spotkania przerodzić w owocną współpracę

Współpraca z rodzicami

Zebranie klasowe to szansa na nawiązanie współpracy,  wspólne wypracowanie satysfakcjonującego rozwiązania oraz okazja do bliższego poznania rodziców swoich podopiecznych. Takie są przynajmniej założenia. Praktyka pokazuje jednak, że zebrania nierzadko przysparzają nauczycielom wielu trudności. Bo jak np. poruszyć kwestię ucznia bijącego inne dzieci tak, aby nie rozpętać burzy wśród rodziców? Nie jest to łatwy orzech do zgryzienia, ale na szczęście istnieją pewne triki, które pomagają skuteczniej prowadzić rozmowy z grupą.

Zebrania z rodzicami to jeden ze stałych elementów komunikacyjnych w przestrzeni szkolnej. Dotyczą wielu różnych spraw, począwszy od wyboru trójek klasowych i omówienia kalendarza imprez, a skończywszy na wychowawczych problemach i rozwiązywaniu innych pojawiających się trudności. I chociaż poruszana tematyka jest naprawdę ważna, zebrania często kojarzą się rodzicowi z obowiązkiem, który trzeba wypełnić, a niejednemu nauczycielowi trudność sprawia komunikacja z grupą różniących się od siebie rodziców, szczególnie w kwestiach spornych. W efekcie na samą myśl o dyskusji na temat miejsca wycieczki klasowej niejeden dydaktyk czuje się zmęczony. Niektórzy radzą sobie z tym poprzez zachowanie dystansu i podejście czysto informacyjne – „przekażę fakty, spiszemy najważniejsze ustalenia i nie będę się bardziej angażować”. Jednak takie podejście często skutkuje słabszym kontaktem z rodzicami, a także niższym poczuciem osiągnięć zawodowych. Niektórzy nauczyciele natomiast próbują dać z siebie maksimum, starają się porozumieć, uśmiechać, pogodzić różne interesy. W efekcie, chociaż mają świadomość, że się starali, czują się zmęczeni bo za wiele energii i emocji włożyli w takie spotkanie. Warto jedną i drugą strategię wyśrodkować, aby zarówno ochronić siebie, jak też dać potrzebną dawkę emocji i zaangażowania rodzicom. Wtedy zachowujemy z jednej strony postawę asertywną, a z drugiej ekstrawertyczną, czyli otwartą na grupę. Jak można pogodzić te dwie strategie? Warto zacząć od odpowiedniego przygotowania zebrania.

REKLAMA

Faza przygotowawcza – co warto zrobić przed zebraniem

Już samo nastawienie do zebrania z rodzicami jest bardzo ważnym elementem przygotowawczym. Najlepiej dla naszego samopoczucia zrobi odrzucenie od siebie myśli typu: „znowu muszę o tym mówić”, „będą robić miny”, „znowu się pokłócą”, „tylko godzinka i do domu” itd. Im więcej negatywnych myśli, tym niższy poziom energii i słabsza pozycja nauczyciela. Warto wyobrazić sobie zebranie z rodzicami jako spotkanie zespołu z koordynatorem. Zespół to grupa osób, które mają wspólny cel, dzielą się odpowiedzialnością i wspólnie wypracowują rozwiązanie. Koordynator to osoba, która dba o rozwój spraw, przekazuje informacje, może rozdzielać role i zadania, ale przede wszystkim wspiera zespół i koordynuje jego działania. Taka jest właśnie rola nauczy...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy