Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pedagogiczne inspiracje , Otwarty dostęp

10 grudnia 2018

NR 42 (Grudzień 2018)

Mity w edukacji wczesnoszkolnej – prawdziwe czy nie?

0 180

Zapewne wiele osób studiujących pedagogikę lub stojących przed wyzwaniem dotyczącym wyboru ścieżki kariery słyszało wiele różnych opinii, a także mitów dotyczących edukacji wczesnoszkolnej. W artykule przedstawione zostaną najczęściej spotykane mity wraz z krótkim omówieniem. W każdym z prezentowanych mitów znajduje się ziarenko prawdy, ale zamiast ulegać zwykłym stereotypom, lepiej samemu sprawdzić je w swoim otoczeniu.

Mit 1

Ktoś, kto studiuje pedagogikę, nie wie, co ma ze sobą zrobić.
Jest to bardzo popularny mit, z którym sama spotkałam się  wiele razy jeszcze na studiach oraz gdy zaczynałam pracę jako nauczyciel. Wiele lat temu pedagogika cieszyły się bardzo dużym powodzeniem. Można było wybrać różne specjalizacje. Później stopniowo popularność innych kierunków zaczęła wzrastać, dlatego też pokutował mit, że na studia pedagogiczne dostają się osoby, którym nie powiodła się rekrutacja na swoje „wymarzone” kierunki. Dodatkowo na tym kierunku zawsze były wolne miejsca. Znam wielu nauczycieli, którzy dokładnie wiedzieli, że chcą być pedagogami i dla nich pedagogika była, jest i będzie wymarzonym kierunkiem dającym satysfakcję.

Mit 2

Pedagogika to najprostszy kierunek – nie wymaga większego przygotowania do prowadzenia.
Jest to bardzo popularny mit, jednakże może dotyczyć każdego kierunku studiów. Pamiętam, że w moim otoczeniu osoby, które studiowały pedagogikę wczesnoszkolną z wychowaniem przedszkolnym miały w swojej kadrze wykładowców bardzo wymagających. I nie chodziło tylko o umiejętność śpiewania, grania na flecie prostych piosenek lub tworzenia prac plastycznych. Wykładowcy ci wymagali bardzo dużej wiedzy merytorycznej oraz praktycznej. Wymagali, by na ćwiczeniach prezentować różnego rodzaju scenariusze do prowadzenia zajęć z dziećmi, wymyślone, oryginalne gry i zabawy, by testować swoje rozwiązania na grupie innych studentów. Wyzwanie dotyczące studiowania tego kierunku wynika najczęściej z faktu, że można trafić na wykładowców, którzy są bardzo wymagający, a z drugiej strony są i tacy, u których wystarczy napisać pracę na zaliczenie na ocenę pozytywną.

Mit 3 

Nie można znaleźć pracy po ukończeniu tego kierunku.
Jeśli absolwentowi, który kończy ten kierunek studiów, marzy się tylko i wyłącznie praca w szkole państwowej, to faktycznie może być wyzwanie. Nie jest to jednak niemożliwe. Z uwagi na to, że reforma edukacji spowodowała dużo zamieszania w systemie szkolnictwa, odbiło się to także na nauczycielach na wszystkich szczeblach kształcenia. Jeśli każda osoba, która kończy kierunek pedagogiki, chciałaby pracować w szkole, byłoby to niemożliwe. Dlatego warto rozróżnić inne możliwości pracy zawodowej po ukończeniu takich studiów. Można przecież pracować z dziećmi w różnego rodzaju placówkach, także prywatnych. Dodatkowo warto skończyć dodatkowe kursy, szkolenia lub studia podyplomowe, które zwiększą wachlarz możliwości, którymi będzie mógł posługiwać się absolwent. Znam wiele osób, które ukończyły dwa lub trzy różne kierunki studiów, które dają im bardzo wiele możliwości podjęcia pracy zawodowej, nie tylko koncentrując się na jednej grupie docelowej.

Mit 4

Najlepszymi nauczycielami są kobiety.
Wynika to pewnie z faktu, że w zdecydowanej większości zajęcia z edukacji wczesnoszkolnej czy przedszkolnej są prowadzone przez nauczycielki, a nie przez nauczycieli. Nie oznacza to jednak, że kobiety są najlepszymi nauczycielkami. Oczywiście, trudniej jest znaleźć nauczycieli, ale nie oznacza to, że mężczyźni nie potrafią uczyć równie dobrze. Zapewne wynika to z tego, że niewielu jest nauczycieli płci męskiej. Gdy z perspektywy czasu popatrzę na swoją ścieżkę edukacji, to pamiętam, że uczyło mnie kilku nauczycieli: języka angielskiego, wychowania fizycznego, plastyki oraz muzyki. Myślę, że bardzo krzywdzące jest porównywanie nauczycielek i nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej, ponieważ każda płeć posiada swoje mocne strony, które warto wykorzystać na swoją korzyść w edukacji wczesnoszkolnej, aby pokazać uczniom możliwości, które daje wiedza.

Mit 5

Edukacja wczesnoszkolna i uczenie są monotonne.
Jeżeli mielibyśmy wychodzić z takiego założenia, to całe życie jest monotonne, ponieważ występuje tutaj wiele czynności powtarzających się i zautomatyzowanych. Oczywiście, w edukacji występują powtarzalne schematy, są one jednak niezbędne, by dawać bezpieczeństwo i stabilność. Nie oznacza to, że takie podejście jest błędne. Z drugiej strony nie jest możliwe, żeby nauczyciel każde zajęcia lekcyjne realizował zgodnie ze wskazówkami z podręcznika nauczyciela, ponieważ każda klasa jest inna, ma odmienne potrzeby i dlatego w zawodzie nauczyciela panuje pewna bezpieczna przewidywalność, która nie oznacza jednak monotonii. Wiele razy przekonałam się o tym, że ucząc języka angielskiego opowiadałam o różnicac...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy