Wpływ uzależnień cyfrowych na proces edukacji dzieci wczesnoszkolnych

Wspomaganie ucznia

W ciągu ostatnich lat w dynamicznie rozwijającym się świecie znaleźliśmy się w miejscu, w którym nasi uczniowie odnajdują się doskonale, a za którym my – nauczyciele ciągle próbujemy nadążyć. Świat technologii – bo o nim mowa – rozwija się w zaskakującym tempie i opanował wszystkie aspekty naszego życia codziennego, w tym również edukację, wkraczając do szkół oraz przedszkoli.

Niestety postęp technologiczny nie niesie ze sobą samych pozytywnych skutków, ale ma swoje ciemne strony, które rzucają cień na zachowanie uczniów, ich prawidłowy rozwój, codzienne życie oraz funkcjonowanie w szkole, a co za tym idzie – cały proces edukacji. Stare przysłowie – „nie wszystko złoto, co się świeci” – w tym przypadku sprawdza się idealnie. To, co wydawać by się mogło czystym złotem, to, dzięki czemu dziecko odniesie edukacyjny sukces – okazać się może pustym blaskiem ekranu, który zawładnął jego życiem i przynosi same problemy.
Obserwując uczniów oraz dzieci w najmłodszym wieku, a jednocześnie doceniając znaczenie technologii oraz dostępu do informacji, jaki za sobą niesie, można wysnuć wniosek, iż mimo ogromnego znaczenia postępu technologicznego w naszym życiu, postępu ułatwiającego nam korzystanie z wielu rzeczy – coraz częściej możemy zaobserwować jego negatywne skutki – zwłaszcza u dzieci. Przyjrzyjmy się zatem bliżej cyfrowemu światu, w którym zadomowili się nasi uczniowie i postarajmy się zgłębić wszystkie jego aspekty – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
Obserwując dzieci w różnych momentach ich życia, można zauważyć, że już od najmłodszych lat towarzyszy im technologia. Czy to podczas oczekiwania w kolejce u lekarza, na zakupach w sklepie czy też podczas pobytu na placu zabaw można zaobserwować, że już dwulatki są dobrze obeznane z telefonami komórkowymi czy tabletami, na których rodzice wyświetlają im bajki. Ten negatywny trend jest coraz bardziej powszechny i niesie za sobą coraz większą chęć dzieci do przebywania w świecie wirtualnym, stającym się ważniejszym od świata realnego, który powinien stanowić centrum życia dziecka. 

REKLAMA

Czas przed niebieskim ekranem w badaniach

Przyglądając się badaniom na temat korzystania przez dzieci z telewizji czy komputera, można zaobserwować niepokojący wzrost ilości czasu, jaki przed telewizorem i komputerem spędzają nasi uczniowie, a w szczególności przed tabletem i smartfonem. Klaudia Torchała w rozmowie z Łukaszem Wojtasikem, koordynatorem projektu Dziecko w Sieci z fundacji Dajmy Dzieciom Siłę, przytacza niepokojące informacje będące wynikiem przeprowadzonych badań, że w Polsce dziećmi korzystającymi z tabletów i smartfonów stanowiącymi 40% badanych są już dzieci roczne i dwuletnie, a co ósme z nich ma już swój telefon. Niestety jest to tendencja wzrostowa i niesie za sobą szereg negatywnych skutków – chociażby takich jak brak umiejętności nawiązywania relacji z innymi dziećmi. Podczas długich godzin spędzanych w świ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy