Niestety postęp technologiczny nie niesie ze sobą samych pozytywnych skutków, ale ma swoje ciemne strony, które rzucają cień na zachowanie uczniów, ich prawidłowy rozwój, codzienne życie oraz funkcjonowanie w szkole, a co za tym idzie – cały proces edukacji. Stare przysłowie – „nie wszystko złoto, co się świeci” – w tym przypadku sprawdza się idealnie. To, co wydawać by się mogło czystym złotem, to, dzięki czemu dziecko odniesie edukacyjny sukces – okazać się może pustym blaskiem ekranu, który zawładnął jego życiem i przynosi same problemy.
Obserwując uczniów oraz dzieci w najmłodszym wieku, a jednocześnie doceniając znaczenie technologii oraz dostępu do informacji, jaki za sobą niesie, można wysnuć wniosek, iż mimo ogromnego znaczenia postępu technologicznego w naszym życiu, postępu ułatwiającego nam korzystanie z wielu rzeczy – coraz częściej możemy zaobserwować jego negatywne skutki – zwłaszcza u dzieci. Przyjrzyjmy się zatem bliżej cyfrowemu światu, w którym zadomowili się nasi uczniowie i postarajmy się zgłębić wszystkie jego aspekty – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
Obserwując dzieci w różnych momentach ich życia, można zauważyć, że już od najmłodszych lat towarzyszy im technologia. Czy to podczas oczekiwania w kolejce u lekarza, na zakupach w sklepie czy też podczas pobytu na placu zabaw można zaobserwować, że już dwulatki są dobrze obeznane z telefonami komórkowymi czy tabletami, na których rodzice wyświetlają im bajki. Ten negatywny trend jest coraz bardziej powszechny i niesie za sobą coraz większą chęć dzieci do przebywania w świecie wirtualnym, stającym się ważniejszym od świata realnego, który powinien stanowić centrum życia dziecka.
REKLAMA
Czas przed niebieskim ekranem w badaniach
Przyglądając się badaniom na temat korzystania przez dzieci z telewizji czy komputera, można zaobserwować niepokojący wzrost ilości czasu, jaki przed telewizorem i komputerem spędzają nasi uczniowie, a w szczególności przed tabletem i smartfonem. Klaudia Torchała w rozmowie z Łukaszem Wojtasikem, koordynatorem projektu Dziecko w Sieci z fundacji Dajmy Dzieciom Siłę, przytacza niepokojące informacje będące wynikiem przeprowadzonych badań, że w Polsce dziećmi korzystającymi z tabletów i smartfonów stanowiącymi 40% badanych są już dzieci roczne i dwuletnie, a co ósme z nich ma już swój telefon. Niestety jest to tendencja wzrostowa i niesie za sobą szereg negatywnych skutków – chociażby takich jak brak umiejętności nawiązywania relacji z innymi dziećmi. Podczas długich godzin spędzanych w świ...