Tylko holistyczne podejście do rozwiązywania interesującego nas zagadnienia czyni to wsparcie wsparciem systemowym oraz profesjonalnym. W niniejszym opracowaniu skupiono się tylko i wyłącznie na działaniach prewencyjnych, które możemy wdrożyć w domu i w szkole celem obniżenia możliwości nadużywania cyfrowych dobrodziejstw. Najogólniej rzecz ujmując, działania profilaktyczne to te, których celem jest niedopuszczenie do rozwinięcia się e-uzależnień u dzieci i młodzieży szkolnej. Chcąc je pokrótce omówić, należy wrócić pamięcią do tego, co już zostało napisane, a mianowicie do czynników wpływających na e-uzależnienie. Przypomnijmy, że należą do nich:
REKLAMA
- niekontrolowana „inicjacja cyfrowa”,
- nieograniczony dostęp do Internetu,
- brak zasad korzystania z mediów cyfrowych,
- nadaktywność na portalach społecznościowych,
- nuda,
- brak edukacji cyfrowej ze strony rodziców,
- złe relacje z rodzicami.
W poniższych dziesięciu punktach postanowiono zestawić wybrane propozycje porad dla nauczycieli oraz rodziców nastawionych na ograniczenie niekontrolowanego używania mediów cyfrowych, Internetu oraz cyfrowych urządzeń mobilnych. Wdrożenie tylko niektórych przedstawionych poniżej pomysłów mogłoby przyczynić się nie tylko do bardziej higienicznego używania smartfonów, tabletów czy gier, ale również pozytywnie wpłynęłoby na jakość relacji panującej w domu pomiędzy rodzicami a dziećmi oraz relacji między uczniami i nauczycielem.
- Wchodź w świat mediów wspólnie z dzieckiem/uczniem
Pamiętać należy, że rodzice oraz nauczyciele w przedszkolu i w okresie wczesnej edukacji są (i powinni być) pierwszymi i najważniejszymi edukatorami dzieci w kwestii codziennego używania mediów cyfrowych. Mając to na względzie, w szkole i w domu rodzice i nauczyciele powinni pokonać pierwszy opór związany z tym, że dziecko/uczeń może posiadać większą wiedzę na temat nowych technologii i mediów cyfrowych. Nie jest to wystarczający powód, aby zupełnie wycofać się z edukacji medialnej swojego dziecka czy ucznia:
- Biorąc pod uwagę proces naśladowania, należy pamiętać o tym, aby nie nadużywać mediów cyfrowych w obecności swojego dziecka czy podczas zajęć prowadzonych w klasie. Warto w tym miejscu dodać, że badania przeprowadzone wśród 3481 nauczycieli w Polsce wskazały, że 25% nauczycieli biorących udzi...