Wiele rozmów z uczniami nauczyciel specjalista inicjuje sam, wiele przeprowadza na prośbę nauczycieli i rodziców. Nie wszystkie należą do łatwych, z wielu względów. Jednak to, co pedagog/psycholog X uznaje za trudną rozmowę, dla Y wcale taką być nie musi. Jedni bowiem niezbyt radzą sobie w relacji z uczniem wycofanym, milczącym, odpowiadającym zdawkowo „tak”, „nie”, „nie wiem”, inni zaś – z uczniem „wcinającym się” w wypowiedzi dorosłego, mającym własne, często odmienne zdanie czy ostentacyjnie oporującym. Wielu szczerze przyznaje, że to nie temat rozmowy bywa dla nich trudny, ale postawa ucznia, i że w takich sytuacjach czują się niekomfortowo, mają problem z empatią, panowaniem nad własnymi emocjami.
REKLAMA
Ważne! |
Jak wejść na właściwą ścieżkę rozmowy?
Rozmowa jest jedną z najprostszych i najskuteczniejszych metod oddziaływania wychowawczego. I właśnie jako taka wymaga od nauczycieli wielu interpersonalnych umiejętności i wiedzy wzbogaconej doświadczeniem nabytym w codziennej pracy, a także świadomości, że rozmowa z uczniem, aby przyniosła zamierzone efekty wychowawcze, powinna być czymś więcej niż jednostronnym monologiem. By rzeczywiście tak się stało, musi spełniać szereg warunków.
Po pierwsze
Rozmowa musi być przygotowana, zaplanowana, na ile się to...