Nowe technologie w rodzinie – jak oswoić rodziców z cyfrowym światem i nauczyć ich mądrego zarządzania czasem ekranowym u dzieci?

Wspomaganie ucznia

Współczesne rodziny stają przed niemałym wyzwaniem, jakim jest integracja nowych technologii z codziennym życiem. Zatem warto pomyśleć i odpowiedzieć sobie na pytanie: Czy nowe technologie w rodzinie powinniśmy traktować jako przyjaciela czy wroga? (Przybylski, Weinstein, 2017). Z jednej strony świat technologiczny może interesować, zastanawiać i pozwalać na „zdobycie” chwili czasu dla siebie, bo przecież „jak dam dziecku telefon na chwilę, to nic się nie stanie”.

Już w 2016 r. o kwestiach dotyczących problemów i uzależnienia od internetu pisali badacze Griffiths, Kuss, Billieux, Pontes, a z upływem lat sprawa ta staje się jeszcze bardziej poważna. Z badań Twenge i Campbell (2018) wynika, że wyróżnić można szereg negatywnych korelacji między nadmiernym czasem ekranowym a dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży. Sprawa dotycząca technologii może być szczególnie trudna dla rodziców, którzy nie wychowywali się w tzw. cyfrowym świecie (Wiśniewska-Nogaj, 2025). 

Co więcej, adaptacja do wszechobecnych ekranów bywa trudna z wielu przyczyn. Ważne jest, aby nie ulegać presji otoczenia – „To twoje dziecko nie ma jeszcze telefonu?”. 

Nie ma – i dobrze, a o ewentualnej szkodliwości technologii przyjdzie nam porozmawiać w przyszłości. Dobrze jest pomyśleć o tym, że jest mnóstwo ciekawych rzeczy do zrobienia, a najlepszym modelem dla dziecka jest zaangażowany w wychowanie rodzic. Istotnym zagadnieniem jest także to, aby zwrócić uwagę na to, jak w przyszłości może działać technologia i jakie „krzywdy” związane z procesami poznawczymi może spowodować, np. krótszy czas skupienia się, problemy adaptacyjne, mniejsze możliwości zapamiętywania danych, trudności z koncentracją, brak adekwatnego myślenia przyczynowo-skutkowego, a to tylko kilka z nich (Vandewater, Bickham, Lee, 2005).

Wprowadzenie limitów czasowych na korzystanie z ekranów, zwłaszcza u dzieci, jest absolutnie kluczowe dla ich zdrowego rozwoju. Ograniczenie ekspozycji na cyfrowe media pozwala na wspieranie aktywności offline, które są niezbędne dla holistycznego rozwoju dziecka. Badania jednoznacznie wskazują, że interakcje społeczne, zabawy kreatywne i aktywność fizyczna na świeżym powietrzu są fundamentalne dla rozwoju.

Ograniczenie czasu ekranowego i promowanie interakcji społecznych oraz zabaw kreatywnych jest kluczowe dla prawidłowego rozwoju mózgu i umiejętności samoregulacji.

REKLAMA

Rola nauczyciela a nowe technologie

Ważną rolą nauczycieli jest wspieranie rodziców w zrozumieniu cyfrowego świata i nauczenie ich, jak efektywnie zarządzać czasem ekrano...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy