„Muzyka zmniejsza stres, łagodzi strach, dodaje energii i poprawia pamięć. Muzyka sprawia, że ludzie są mądrzejsi”.
Jeannette VosREKLAMA
Muzyczna pedagogika zabawy to pojęcie wprowadzone przez Urszulę Bissinger–ćwierz i opisane w publikacji pt. Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą. Metoda ta została zbudowana na podstawie teoretycznej animacji muzycznej, w skład której możemy zaliczyć następujące obszary tematyczne: nauczanie kreatywne, psychologię muzyki, pedagogikę Gestalt oraz pedagogikę zabawy.
Psychologia muzyki to nauka przedstawiająca człowieka jako twórcę, wykonawcę lub odbiorcę muzyki oraz prezentująca relacje, jae polega na wspieraniu samodzielności, zachęcaniu uczniów do tego, aby wyrażali własne uczucia i podejmowali nowe rozwiązania. Ideą nauczania kreatywnego jest otwieranie się na innowacyjne pomysły, projekty, zadania, a nie tylko reprodukcja materiałów.
Pedagogika Gestalt to nurt pedagogiczny, powstały w latach 70. XX wieku, który integruje wiedzę i doświadczenie następujących prądów: psychologii humanistycznej, egzystencjalizmu, fenomenologii, pedagogiki holistycznej, psycho- i socjoterapii. Przedstawia człowieka jako jednostkę, która podlega ciągłemu rozwojowi.
Pedagogika zabawy wykorzystuje wiele metod zawierających elementy ekspresji ruchowej, twórczości artystycznej oraz zabawy, która stanowi główną aktywność w życiu dziecka i dlatego odgrywa tak ważną rolę. Dzięki wykorzystaniu zabawy uzyskujemy aktywność, ciekawość i zaangażowanie dzieci,...