Zapewne tego typu refleksje towarzyszą wielu nauczycielkom i nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej. W obliczu zmian, które tak szybko zachodzą w świecie, a także w sytuacji zmiany systemu edukacyjnego w Polsce warto przemyśleć, jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole, a jaka jest rola programu i podręcznika. Do czego program ma służyć nauczycielom, a podręcznik uczennicom i uczniom? Jaką koncepcję pracy przyjąć, aby każdemu dziecku dać szansę na osiągnięcie sukcesu?
REKLAMA
Wiemy, że podręcznik jest tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, często nie najważniejszym i nie najbardziej atrakcyjnym dla dziecka. A program na pewno nie powinien być spisem dyrektyw dla nauczyciela. Edukacja musi opierać się na nowych koncepcjach i pomysłach, a szkoła „tradycyjna” w obliczu odkryć naukowców zajmujących się badaniami mózgu powinna przejść do historii.
Rozwiązania, które być może były odpowiednie (lub takimi się wydawały) jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu, często się już nie sprawdzają. Warto więc sięgnąć po nowe. Te nowe pomysły na edukację, oparte na sprawdzonych już w wielu innowacyjnych szkołach, a jednocześnie niekiedy prostych rozwiązaniach organizacyjnych, metodach i formach pracy możliwych do wdrożenia natychmiast gwarantują, że edukacja dzieck...