Nauczyciel, program, podręcznik a dziecko w drodze do przyszłości

Pedagogiczne inspiracje

Wielu nauczycieli specjalizujących się w edukacji młodszych dzieci oraz wielu rodziców coraz częściej zadaje sobie pytanie: Jak my, dorośli, możemy przygotować dzieci do życia w świecie, którego nie tylko nie znamy, ale nawet nie jesteśmy w stanie go sobie wyobrazić? Jak sprawić, aby dzieci rozpoczynające edukację trafiły do przyjaznej szkoły – miejsca, w którym rozwiną skrzydła? Co zrobić, aby dzieci przychodziły do szkoły z radością? Jak działać, aby nie niszczyć naturalnej ciekawości świata, otwartości, chęci poznawania i odkrywania, samodzielności i kreatywności? Jak dbać o harmonijny rozwój dziecka, by oprócz sfery poznawczej i intelektualnej rozwijało się społecznie i emocjonalnie? Co może zaproponować dzieciom szkoła, aby pozytywnie współistnieć ze światem nowoczesnych technologii? Jak realizować program, by nie był on dla mnie, nauczycielki, pierwszoplanowym elementem pracy i żeby nie przysłonił dziecka jako najistotniejszej osoby w mojej pracy?

Zapewne tego typu refleksje towarzyszą wielu nauczycielkom i nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej. W obliczu zmian, które tak szybko zachodzą w świecie, a także w sytuacji zmiany systemu edukacyjnego w Polsce warto przemyśleć, jaka jest rola nauczyciela we współczesnej szkole, a jaka jest rola programu i podręcznika. Do czego program ma służyć nauczycielom, a podręcznik uczennicom i uczniom? Jaką koncepcję pracy przyjąć, aby każdemu dziecku dać szansę na osiągnięcie sukcesu?

REKLAMA

Wiemy, że podręcznik jest tylko jednym z wielu źródeł wiedzy, często nie najważniejszym i nie najbardziej atrakcyjnym dla dziecka. A program na pewno nie powinien być spisem dyrektyw dla nauczyciela. Edukacja musi opierać się na nowych koncepcjach i pomysłach, a szkoła „tradycyjna” w obliczu odkryć naukowców zajmujących się badaniami mózgu powinna przejść do historii.

Rozwiązania, które być może były odpowiednie (lub takimi się wydawały) jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu, często się już nie sprawdzają. Warto więc sięgnąć po nowe. Te nowe pomysły na edukację, oparte na sprawdzonych już w wielu innowacyjnych szkołach, a jednocześnie niekiedy prostych rozwiązaniach organizacyjnych, metodach i formach pracy możliwych do wdrożenia natychmiast gwarantują, że edukacja dzieck...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy