Lektura szkolna jako narzędzie rozwoju w pracy systemem Edukacja przez ruch

Metody nauczania

Czytanie jest procesem twórczym, gdyż obejmuje wszystkie operacje umysłowe, które wyrażają się w interpretacji pojęć i znaczeń. - prof. Ryszard Więckowski

Pierwsze trzy lata wczesnej edukacji dzieci w szkole to bardzo dynamiczny proces, w którym mały uczeń nadaje sens swojemu działaniu, poznaje swoje możliwości, bardzo kocha i manifestuje swoje uczucia, podąża za swoją wyobraźnią, o ile organizujący pole doświadczeń edukacyjnych nauczyciel planowo angażuje dziecięcą wyobraźnię do procesu odkrywania funkcjonalności świata. Czytanie lektur dzieciom i z dziećmi w momencie, gdy same funkcjonują dopiero na poziomie wczesnej nauki czytania, nie jest zadaniem łatwym, ale może wnieść do rozwoju dziecka i samego nauczyciela wiele fascynujących doświadczeń. Czytanie bowiem jako narzędzie pracy z grupą uczniów rzeczywiście powinno stać się procesem twórczym, rozwijanym według naturalnej strategii percepcyjno-innowacyjnej (1), która charakteryzuje się pełnym zaangażowaniem zmysłów, wyobraźni, intuicji dziecka, a przede wszystkim realizacją oczekiwań poznawczych.

REKLAMA

Wartości literatury dla dzieci

W klasycznym ujęciu edukacyjnym lekturę szkolną traktujemy jako nośnik wartości etycznych, poznawczych, zakładamy, iż książka staje się pewnego rodzaju instrumentem oddziaływania na proces socjalizacji, a także stymulowania rozwoju moralnego i umysłowego małego ucznia. Zawarta w literaturze dla dzieci przygoda jako zjawisko zaczerpnięte z życia i poddane obróbce literackiej, organizuje fabułę, jest czynnikiem strukturotwórczym wielu gatunków beletrystyki (2). Współcześnie wielu nauczycieli pasjonatów literatury, a także rodziców szuka dla swych dzieci nie tylko lektur z ciekawą przygodą w roli głównej, ale przede wszystkim tekstu literackiego o znaczącej wartości wychowawczej. W miarę odchodzenia w nowoczesnym konstruktywistycznym nurcie pedagogicznym od założeń kształtowania docelowego modelu wychowawczego, urabiania jednostki według ustalonych wzorców, na rzecz ,,towarzyszenia dziecku w poznawaniu świata wartości i w procesie uzewnętrzniania wartości tkwiących w jego osobie, również literatura penetruje nowe tereny aksjologiczne” (3). To lektura oswaja dziecko z zagadnieniami końca życia, odejścia, przemijania, cierpienia, kalectwa, odmienności, samotności, odrzucenia i wieloma innymi problemami, które dotyczą rzeczywistości bardziej eksplorowanej pr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy