Jak pracować z uczniem mającym trudności z koncentracją?

Wspomaganie ucznia

Liczba bodźców, z którymi stykamy się każdego dnia, jest ogromna. Nadmiar codziennych obowiązków i setki informacji, które napływają do nas głównie ze szklanych ekranów, mogą powodować uczucie przebodźcowania. Niestety, problem ten nie dotyka tylko nas, dorosłych, ale także dzieci, i to już od najmłodszych lat życia. Trudności z koncentracją wynikające z przeciążenia układu nerwowego objawiają się w szkole m.in. problemami ze skupieniem uwagi czy z zapamiętywaniem, co z kolei negatywnie wpływa na proces uczenia się. Czy możemy temu jakoś zapobiec?

Czym jest koncentracja?

Według Słownika języka polskiego koncentracja to skupienie działań dla osiągnięcia jakiegoś celu, jak również intensywne skupienie uwagi na wybranym przedmiocie, zjawisku czy sytuacji [1]. Z medycznego punktu widzenia koncentracja jest jedną z cech uwagi i oznacza jej zogniskowanie na danym bodźcu czy działaniu. Uwaga z kolei należy do podstawowych funkcji poznawczych, oprócz pamięci, myślenia, spostrzegania zmysłowego i komunikacji [2]. Najprościej można powiedzieć, że koncentracja to umiejętność skupienia się na jednej rzeczy. Jest nam potrzebna m.in. do tego, aby nasz umysł działał efektywniej i abyśmy mogli skuteczniej się uczyć i zapamiętywać. Jednak żeby tak się działo, koncentracja musi wykazywać określone cechy, do których należą [3]:

REKLAMA

  • selektywność – wybieranie odpowiedniego momentu na skupienie uwagi,
  • czujność – oczekiwanie na pojawianie się uwagi,
  • kontrola – panowanie nad koncentracją, 
  • intensywność – nasilenie skupienia uwagi,
  • trwałość – utrzymywanie uwagi przez dłuższy czas, 
  • kierunek – skupienie na konkretnym zadaniu, 
  • pojemność – skupienie na odpowiedniej liczbie zadań, 
  • zmienność – przechodzenie od jednego zadania do drugiego. 
     

Zaburzenia uwagi należą do tzw. zaburzeń poznawczych. Ogólnie można wskazać dwa rodzaje czynników mających wpływ na problemy z koncentracją: zewnętrzne i wewnętrzne. Do czynników zew­nętrznych zaliczymy wszystko to, co znajduje się w naszym otoczeniu, a więc m.in. różnego rodzaju dźwięki 
(np. dźwięk telefonu, telewizora, komputera, hałas dobiegający z ulicy czy głośne rozmowy innych), oświetlenie (np. jasno świe­­­cąca żarówka, migające światło), zbyt dużą liczbę zadań do wykonania, niewłaściwe warunki mieszkaniowe i materialne, trudną sy­­tuację rodzinną (w tym także za­­­niedbania, używki, nałogi), nieprzyjemną atmosferę w szkole, nudę na lekcjach, ale także niewłaściwy styl życia, czyli nieod­powiednie odżywianie (m.in. zbyt duża ilość słodyczy, dieta uboga w warzywa i owoce, małe nawodnienie organizmu) oraz brak ruchu (spowodowany spędzaniem czasu przed ekranami). Drugim rodzajem czynników są czynniki wewnętrzne, a więc to, co wynika z ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy