Gimnastyka mózgu – uważne jedzenie

Inspiracje psychologiczne

Nieodłącznym punktem programu niemalże każdej wycieczki szkolnej jest przerwa w McDonaldzie. Dzieci wbiegają do restauracji, zamawiają hamburgery, zbierają punkty, karty lub zabawki. Przy okazji jest dużo zamieszania i hałasu. Część z nas, rodziców lub nauczycieli, zastanawia się jak to możliwe, że dzieci uwielbiają takie jedzenie. Zdarza się, że podejmuję wyzwanie – przekonać moich podopiecznych do zdrowej diety. Próbuję dyskutować na temat fast foodów. Czasami słuchają z zaciekawieniem tego, w jaki sposób organizm uzależnia się od cukru i że pieczywo do hamburgerów zawiera go mnóstwo, więc jest to zwykłe uzależnienie. Wystarczy jednak, że na horyzoncie pojawi się kolejna restauracja, a moi rozmówcy pędzą, by zamówić bardzo niezdrowe jedzenie w rozmiarze XXL. My dorośli również traktujemy jedzenie jak prozaiczną czynność. Większość z nas nie pamięta, co jadła na śniadanie. Pochłaniamy cokolwiek w biegu, nie pamiętając, że od tego zależy nasze życie.
Tymczasem posiłki są doskonałą okazją do ćwiczeń uważności. Spróbujmy wspólnie z dziećmi zbadać, co zjadamy i co dokładnie odczuwamy w trakcie jedzenia. Lekcje, które proponuję poniżej, nie mają na celu zmiany nawyków żywieniowych dzieci. Celem jest uświadamianie tego, w jaki sposób odczuwamy smaki i zapachy, jak wygląda to, co zjadamy. Spróbujemy zwolnić tempo w trakcie posiłku.

REKLAMA

Lekcja I Poznawanie zmysłów, skupienie uwagi

Cel:

  • uświadomienie, że poznajemy rzeczywistość za pomocą zmysłów,
  • uświadomienie dzieciom, co to znaczy skupić uwagę na wybranych doznaniach zmysłowych.

Rozpoczynamy od dyskusji na temat tego, jakie mamy zmysły i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy