Ćwiczenia i zabawy przygotowujące do nauki pisania

Wspomaganie ucznia

Pismo jest znaną i wykorzystywaną od pokoleń formą porozumiewania się, co nie oznacza, że jej opanowanie jest proste. Warto zauważyć, że dla dzieci litery są znakami, figurami abstrakcyjnymi, trudnymi do zapamiętania, ponieważ nie przypominają kształtów znajdujących się w otoczeniu. Droga prowadząca do kształtnego, sprawnego i swobodnego pisania jest długa i wymaga ogromnego zaangażowania.

Język mówiony dziecko opanowuje naturalnie, w spontaniczny sposób. Proces przebiega bez większego wysiłku, jeśli rozwój dziecka jest prawidłowy. Mowa jest niezwykle ważnym narzędziem do przekazywania i odbioru informacji, pozwala uczestniczyć w życiu społecznym, wpływa na zrozumienie otaczającego świata i co najważniejsze – jest istotnym elementem rozwoju psychicznego dziecka. Język mowy pisanej rozwija się na podstawie mówionej, jednak opanowanie pisma nie przebiega w sposób spontaniczny, lecz przy celowym uświadamianiu dziecku powiązań między znakami graficznymi i fonologicznymi elementami mowy. Pismo jest złożoną umiejętnością, która uwarunkowana jest wieloma czynnikami, a ich opanowanie wpływa na poziom i jakość przekazu graficznego. 

REKLAMA

Wszystkie elementy umiejętności pisania są ze sobą silnie skorelowane, trudno je oddzielić, ponieważ tworzą całość i są od siebie zależne. W przygotowaniu do pisania niezwykle ważną rolę odgrywa gotowość poznawcza, motoryczna, emocjonalna i społeczna. Przygotowanie do pisania jest złożonym procesem, który związany jest z rozwojem innych funkcji i sprawności.

Co zrobić, by uatrakcyjnić naukę pisania?

Po pierwsze: gotowość dziecka – uczeń nie opanuje umiejętności pisania, jeśli jego organizm nie będzie do tego przygotowany. 

Elementy świadczące o owej gotowości według Tadeusza Wróbla:

  • Aspekt psychologiczny dotyczący analizy i syntezy dźwiękowej, wzrokowej i ruchowej. Należy zaobserwować, czy dziecko ma słuchowe wyobrażenie odpowiednika litery (głoski), czy ujmuje literę i wyraz jako całość, czy wyobraża sobie drogę kreślenia danej litery. 
  • Aspekt fizjologiczny dotyczy operacji z wykorzystaniem skomplikowanych pobudzeń nerwowych, ich integracji w korze mózgowej i w aparacie ruchowym ręki, nie bez znaczenia pozostaje tu także wzrokowa kontrola ruchu oraz wrażenia kinestetyczne.
  • Aspekt motoryczny dotyczy skoordynowanych ruchów ręki – ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców. Dodatkowo należy uwzględnić postawę ciała podczas pisania, układ rąk, odległość oczu od papieru, sposób trzymania narzędzia pisarskiego.

Wskazówką do określenia gotowości mogą być również umiejętności...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy