Język mówiony dziecko opanowuje naturalnie, w spontaniczny sposób. Proces przebiega bez większego wysiłku, jeśli rozwój dziecka jest prawidłowy. Mowa jest niezwykle ważnym narzędziem do przekazywania i odbioru informacji, pozwala uczestniczyć w życiu społecznym, wpływa na zrozumienie otaczającego świata i co najważniejsze – jest istotnym elementem rozwoju psychicznego dziecka. Język mowy pisanej rozwija się na podstawie mówionej, jednak opanowanie pisma nie przebiega w sposób spontaniczny, lecz przy celowym uświadamianiu dziecku powiązań między znakami graficznymi i fonologicznymi elementami mowy. Pismo jest złożoną umiejętnością, która uwarunkowana jest wieloma czynnikami, a ich opanowanie wpływa na poziom i jakość przekazu graficznego.
REKLAMA
Wszystkie elementy umiejętności pisania są ze sobą silnie skorelowane, trudno je oddzielić, ponieważ tworzą całość i są od siebie zależne. W przygotowaniu do pisania niezwykle ważną rolę odgrywa gotowość poznawcza, motoryczna, emocjonalna i społeczna. Przygotowanie do pisania jest złożonym procesem, który związany jest z rozwojem innych funkcji i sprawności.
Co zrobić, by uatrakcyjnić naukę pisania?
Po pierwsze: gotowość dziecka – uczeń nie opanuje umiejętności pisania, jeśli jego organizm nie będzie do tego przygotowany.
Elementy świadczące o owej gotowości według Tadeusza Wróbla:
- Aspekt psychologiczny dotyczący analizy i syntezy dźwiękowej, wzrokowej i ruchowej. Należy zaobserwować, czy dziecko ma słuchowe wyobrażenie odpowiednika litery (głoski), czy ujmuje literę i wyraz jako całość, czy wyobraża sobie drogę kreślenia danej litery.
- Aspekt fizjologiczny dotyczy operacji z wykorzystaniem skomplikowanych pobudzeń nerwowych, ich integracji w korze mózgowej i w aparacie ruchowym ręki, nie bez znaczenia pozostaje tu także wzrokowa kontrola ruchu oraz wrażenia kinestetyczne.
- Aspekt motoryczny dotyczy skoordynowanych ruchów ręki – ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców. Dodatkowo należy uwzględnić postawę ciała podczas pisania, układ rąk, odległość oczu od papieru, sposób trzymania narzędzia pisarskiego.
Wskazówką do określenia gotowości mogą być również umiejętności...