Dział: Polecamy
Narodowy Instytut Kultury i Dziedzictwa Wsi przy współpracy z etnografami i metodykami opracował sześciotomową serię książek etnograficznych „Wyprawy z Etnoekipą. Poznaj dawną wieś”, opowiadających o tym, jak wyglądały życie i praca mieszkańców dawnej wsi. W książkach znaleźć można rzetelną porcję wiedzy z zakresu etnografii, opracowanej specjalnie dla młodych odbiorców. Skorzystanie z nich może być znakomitym pomysłem dla nauczycieli na poprowadzenie ciekawej lekcji, zarówno w ramach edukacji zintegrowanej, jak i w starszych klasach szkoły podstawowej.
Niska samoocena, obniżone poczucie własnej wartości, zaburzone relacje społeczne (rodzina, nauczyciele, rówieśnicy), zewnętrzne poczucie kontroli, niska motywacja osiągnięć, niska odporność na stres, zaburzenia emocjonalne, nerwica, agresja – to tylko niektóre z problemów, jakie dotyczyć mogą funkcjonowania dziecka z dysleksją. Konsekwencje takiego stanu mogą okazać się katastrofalne i prowadzić do nieprawidłowości w zakresie funkcjonowania osobowościowego, emocjonalnego i społecznego, dlatego tak ważne jest tworzenie przestrzeni przyjaznej dla każdego ucznia niezależnie od tego, jakie deficyty, zaburzenia, zakłócenia u niego występują.
Obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczniowie zdolni to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy na pewno tak są w szkole traktowani? Wątpliwości mają sami nauczyciele, którzy przyznają się do sporych trudności z prawidłową identyfikacją ucznia zdolnego wśród rzeszy podopiecznych, z udzielaniem mu właściwego wsparcia edukacyjnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o braku czasu na to wszystko nie wspominając. Potwierdzają to też raporty Najwyższej Izby Kontroli z kilku ostatnich lat.
W skali ogólnoświatowej miliony dzieci zdolnych do uczenia się – zarówno tych przeciętnie, jak i ponadprzeciętnie czy wybitnie uzdolnionych – nie osiągają wyników odpowiednich do swoich możliwości. Tacy uczniowie są również w polskich szkołach, w każdej klasie, i to o nich nauczyciele mówią: zdolni, ale leniwi, niezmotywowani do nauki, na niczym im nie zależy, brak im umiejętności samodzielnej pracy i dyscypliny, często zapominają o odrobieniu lekcji, gubią zeszyty, książki, gapią się ciągle przez okno… Ale badacze i specjaliści zajmujący się tym problemem uznają, że uczniowie ci cierpią na syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych. Czym się cechuje i czy można mu przeciwdziałać?
O tym, jak zadbać o bezpieczeństwo w szkole, jak wprowadzić sprawdzone rozwiązania i krok po kroku przygotowywać się do stawiania czoła wszelkim zagrożeniom, z płk. rez. dr. Krzysztofem Danielewiczem rozmawia Klaudia Raflik.
Jak rozbudzić u dzieci chęć poznawania świata, kreatywność i pasje badawcze? Ucząc ich przez zabawę! Idealnym miejscem do tego jest Park Rozrywki Zatorland, gdzie wiedza przeplata się z rozrywką, w otoczeniu pięknej przyrody! W trzech parkach tematycznych uczniowie mogą stanąć oko w oko z ponad 100 dinozaurami, przyjrzeć się gigantycznym owadom oraz przenieść się w czasy antycznej Grecji. Po solidnej dawce wiedzy czeka na nich szaleństwo w Lunaparku i ponad 50 atrakcji!
Stworzenie optymalnego środowiska nauczania, efekt synergii działań, rozwój technologiczny nauczycieli oraz uczniów. To kilka kluczowych cech, które już towarzyszą i zdecydowanie będą dalej obecne w nowej rzeczywistości szkolnej. Niezależnie od tego czy będzie to uczenie klasyczne, hybrydowe, czy zupełnie zdalne.
Najważniejszy plebiscyt w branży dziecięcej rozwiązany. Za nami XIV Edycja Konkursu Zabawka Roku, Nagroda Rodziców. Znani rodzice i eksperci wybrali najciekawsze produkty dla dzieci tego roku.
Dziękujemy bardzo za zaproszenie do grona jurorów po raz kolejny!
Z niepokojem obserwuję to, co dzieje się w polskiej szkole w ciągu ostatnich trzech lat. Niepokoi mnie sytuacja, w jakiej znaleźli się nauczyciele i wychowawcy. Reprezentuję przecież uczelnię, która od ponad 20 lat odgrywa ogromną role w kształceniu tej grupy zawodowej. Jak mogłabym nie współodczuwać jej problemów i bolączek?
Prawie połowa uczniów (49,5%) i nauczycieli (51%) przyznaje, że korzysta z internetu ponad 6 godzin dziennie. To zdecydowany wzrost w stosunku do danych sprzed pandemii, kiedy taki czas z ekranami deklarowało 7,2% młodych oraz 5,7% nauczycieli*. Nowa rzeczywistość i przeniesienie wielu aktywności do sieci zwiększa ryzyko kształtowania i utrwalania niezdrowych nawyków cyfrowych zwłaszcza u najmłodszych dzieci. Dlatego Fundacja Orange zaprasza szkoły do udziału w bezpłatnych programach, które wspierają uczniów i nauczycieli w ostrożnym i wartościowym korzystaniu z technologii. Jednym z nich jest MegaMisja – program do realizacji w klasach 1-3. Placówki mogą zgłaszać się do 10 maja br., a zajęcia rozpoczną się od nowego roku szkolnego.