Inicjatywy Fundacji Orange, w tym MegaMisja odpowiadają na wyzwania, przed którymi stoją dziś dyrektorzy, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, rodzice, a przede wszystkim dzieci. Edukacja zdalna mocno zaburza balans między życiem online i offline, a w przypadku najmłodszych stanowi też ryzyko podejmowania w sieci aktywności, które nie zawsze są bezpieczne. Programy takie jak MegaMisja (czy #Superkoderzy – dla klas 4-8) mają pomóc nauczycielom rozmawiać z młodymi o ich działaniach online i pokazać, jak twórczo wykorzystać technologię podczas lekcji. Dodatkowo uczniowie zdobędą kompetencje cyfrowe, w dużej mierze bez użycia ekranów – głównie przez zabawę, współpracę, dyskusję w grupach i tworzenie wspólnych projektów.
REKLAMA
- Przystąpiłam do MegaMisji, bo zauważyłam, że kompetencje cyfrowe u dzieci nie były tak rozwinięte i że trzeba po prostu je wspierać – i to już na tym wczesnym etapie. Dzieci mają do czynienia z komputerami, tabletami, ale w tym wieku tak naprawdę nie znają jeszcze zasad bezpieczeństwa. W internecie mają niemal wszystko, ale nie potrafią filtrować tych treści tak, aby uznać, co jest dla nich, a co nie – mówi Roksana Szczygieł, nauczycielka nauczania wczesnoszkolnego ze Szkoły Podstawowej im. Alfreda Szklarskiego w Koziegłowach.
![]()
MegaMisja – o technologii „z głową”
Czy wszystko, co jest w internecie, to prawda? Jak chronić swoją prywatność i zabezpieczać sprzęt? Jak zachować umiar w korzystaniu z ekranów? Jak odróżnić informację od reklamy? Jak zareagować na niebezpieczne treści? Te zagadnienia poznają dzieci z klas 1-3 podczas zajęć MegaMisji. To 10-miesięczny kurs przygotowujący najmłodszych do tego, aby odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata.
- Teraz, już po realizacji MegaMisji, widzę, że dzieci dużo z nich wyniosły. Mamy właśnie edukację informatyczną i dzieci się pytają, czy mogą skopiować zdjęcie, czy to są prawa autorskie czy nie. Więc ta wiedza wraca – to, co zdobyli w czasie MegaMisji, ma teraz przełożenie na dalszą naukę – dodaje Roksana Szczygieł.
Zajęcia MegaMisji odbywają się w formie zabawy, co jest szczególnie ważne w edukacji wczesnoszkolnej a dzieciakom towarzyszą animowane postacie i fabuła bajki. Dzięki temu uczniowie zapamiętują więcej z zajęć, niż gdyby była to sama teoria. Dodatkową motywacją są nagrody dla całej szkoły za realizacje poszczególnych zadań – na przykład tablety, audiobooki, książki, materiały plastyczne i pomoce edukacyjne. Lekcje prowadzą nauczyciele i wychowawcy, których Fundacja Orange przygotuje do tej roli i zapewni także gotowe scenariusze zajęć. Do realizacji programu wystarczy jedna godzina tygodniowo w ramach zwykłych lekcji lub zajęć w świetlicy.
Druga z inicjatyw – program #SuperKoderzy dla klas 4-8 to zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy programowania i obsługi robotów. Nie tylko na lekcjach informatyki, ale też na innych np. na przyrodzie, historii, fizyce, muzyce, lekcji języka polskiego i języków obcych (nauczyciel nie musi mieć umiejętności informatycznych ani umieć programować, by móc prowadzić zajęcia). Do niego również prowadzona jest obecnie rekrutacja (więcej informacji na stronie superkoderzy.pl).
![]()
Jak zgłosić szkołę?
Każda szkoła, która chce przystąpić do programu powinna do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie https://fundacja.orange.pl/nabor-szkol i dołączyć do niego pracę zgłoszeniową. Polega ona na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Spośród nadesłanych wniosków Komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji, które od września zaczną realizować zajęcia.
Oba programy nie wiążą się z żadnymi kosztami dla szkół, wpisują się także w podstawę programową oraz mają patronaty Ministra Edukacji i Nauki oraz Cyfryzacji KPRM (dawniej Ministerstwo Cyfryzacji). Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.
– W naszych programach rozwijają się uczniowie i nauczyciele z różnych szkół: małych, dużych, z wielkich miast, ale także tych z dala od ośrodków miejskich. W tym roku szczególnie zachęcamy do udziału szkoły z wybranych gmin z Podkarpacia, Podlasia czy Warmii i Mazur (lista gmin dostępna jest na stronie Fundacji), bo w kolejnej już edycji MegaMisji i #SuperKoderów chcemy z naszą edukacją docierać jak najszerzej i równomiernie „pokrywać” mapę Polski naszymi inicjatywami. Choć zależy nam na każdej szkole! – podsumowuje Konrad Ciesiołkiewicz, prezes Fundacji Orange.
![]()
*Badanie „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”, Warszawa, czerwiec 2020