fZatrudnienie specjalistów z zakresu terapii pedagogicznej w szkołach spowodowało, że dzieci, które mają problemy z pisaniem, czytaniem, grafomotoryką czy liczeniem mogą uzyskać fachową pomoc bez konieczności wizyt w poradniach czy placówkach udzielających takiej pomocy. Ponadto ważne jest wsparcie zarówno ze strony specjalistów, jak i innych nauczycieli, które powstaje w wyniku współpracy między nauczycielami na terenie placówki. Stały przepływ informacji o dziecku, jego trudnościach i postępach pozwala dobierać oraz modyfikować metody i formy codziennej pracy z nim w sposób jak najbardziej efektywny.
REKLAMA
Terapia pedagogiczna jest prowadzona w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad i organizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dla dzieci, którym wydane zostały opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, organizowane są zajęcia specjalistyczne. Jednym z typów zajęć specjalistycznych w ramach udzielanej pomocy na terenie placówki są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są one przeznaczone dla uczniów i dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Zajęcia prowadzone są przez specjalistę terapii pedagogicznej w grupach liczących maksymalnie pięcioro dzieci. Zadaniem terapii pedagogicznej jest takie oddziaływanie na dziecko, którego celem jest szeroko pojęte polepszenie jego funkcjonowania w placówce zarówno w kontekście wyników edukacyjnych, jak i relacji społecznych czy umiejętności skupienia się na zajęciach.
Zajęcia te prowadzone są przez terapeutę pedagogicznego, który przede wszystkim rozpoznaje potrzeby dziecka poprzez wnikliwą analizę dokumentacji, rozmowę z rodzicem, wychowawcą, nauczycielami i w końcu samym dzieckiem. Na podstawie owej analizy tworzy program terapeutyczny, który dostosowany jest do typu zaburzeń oraz opracowany w taki sposób, by bazować na mocnych stronach dziecka, a następnie podejmuje działania terapeutyczne.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mają na celu skorygowanie zaburzonych funkcji i niewłaściwie działających zmysłów oraz wypracowanie takich metod pracy, by kompensować (zastępować) uszkodzone narządy lub zmysły za pomocą środków zastępczych ludzkiego organizmu. Uczniowie uczęszczający na zajęcia często potrzebują uwierzyć w siebie i swoje możliwości, gdyż pasmo niepowodzeń powoduje u nich spadek samooceny. Dobry kontakt z dzieckiem oraz wypracowanie zaufania jest zatem kluczem do udanej współpracy pomiędzy terapeu...