Wśród różnego rodzaju ważnych departamentów ten jeden – dziecięcy, odgrywa z różnych powodów priorytetową rolę: został utworzony na obszarze zamieszkiwanym przez uczniów, zajmuje się kluczowymi zagadnieniami związanymi z ochroną przyrody Małej i Wielkiej Ojczyzny, a pośrednio – całej Ziemi, znakomicie funkcjonuje przy skromnych, wręcz niezbędnych nakładach finansowych. „Pracownicy” tego wyjątkowego Departamentu otrzymują wynagrodzenie w postaci darów natury: klekotu bociana, innym razem – zapachu niezliczonej ilości kwiatów na dzikiej łączce pod lasem, czasami szczebiotu jaskółki wijącej swój ekodomek nad parapetem klasowego okna. Departament jest na tyle wielki, że każde dziecko może w nim znaleźć bardzo ważną i wyjątkowo odpowiedzialną pracę i zadania dla siebie. Najważniejszym zadaniem Departamentu jest ochrona przyrody i życia na Ziemi. Podobno to zadanie są w stanie wypełnić jedynie dzieci… Wystarczy, że dana im będzie szansa.
Temat dnia aktywności |
W Dziecięcym Departamencie Ochrony Przyrody i Życia na Ziemi |
---|---|
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe |
Uczniowie:
|
Metody |
|
Materiały i środki dydaktyczne |
Wymienione przy poszczególnych zadaniach |
Zamieszczona niżej propozycja zajęć dla klasy III jest pomysłem na realizację ważnych zagadnień programowych z zakresu ochrony przyrody. Poszczególne zadania stwarzają możliwość ich realizacji w formie zabawowej, połączonej z nutką twórczej wyobraźni i kształtowaniem u dzieci umiejętności holistycznego patrzenia na otaczający świat.
Część zadań, po stosownej do wieku i możliwości dzieci modyfikacji, może być wykorzystana w pracy z uczniami II i I klasy.
Czas trwania zajęć: łącznie ok. 4–5 godzin, z możliwością podzielenia tematu na kilka części i zrealizowania w ciągu kolejnych dni.
Przebieg zajęć:
Część wstępna
Potrzebne będą: kilka stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu, nagrania głosów ptaków podlegających ochronie gatunkowej (np. sowy, skowronka, derkacza), dostępne publikacje przyrodnicze związane z ochroną przyrody (np. encyklopedie, słowniki, atlasy, Polska Czerwona Księga Roślin, Polska Czerwona Księga Zwierząt, czasopisma: „Aura”, „Biologia w szkole”, „Chrońmy przyrodę ojczystą”, „Dzikie życie”, „Przyroda Polska”), wydrukowane zadania dotyczące ochrony przyrody w Polsce (tyle egzemplarzy, ile będzie zespołów).
Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do wysłuchania krótkiego koncertu (5–7 min) w wykonaniu skrzydlatych artystów. Informuje, że zwierzęta te zagrożone są wyginięciem i dlatego podlegają prawnej ochronie (nie wolno ich łowić, straszyć, niepokoić, zaglądać do gniazd, niszczyć środowiska ich życia).
Uczniowie dyskutują nad problemem ochrony przyrody w najbliższym otoczeniu, prowadząc rozmowę kierowaną pytaniami nauczyciela, np. W jaki sposób chroniona jest przyroda w miejscowości zamieszkanej przez dzieci? Jakie działania na rzecz ochrony przyrody podejmowane są przez członków rodzin uczniów? W jaki sposób dzieci przyczyniają się do ochrony przyrody? Jakie wartościowe działania na rzecz ochrony przyrody możemy podjąć wspólnie?
Utrwalenie wiadomości na temat form ochrony przyrody w Polsce. Nauczyciel dzieli dzieci na kilka zespołów, rozdaje kartki z wydrukowanym zadaniem i poleca je wykonać w oparciu o posiadaną wiedzę i dostępne źródła informacji. Zadanie jest wykonane prawidłowo, gdy dzieci podkreślą wszystkie wymienione formy ochrony przyrody.
Zadanie:
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, dowiedz się, które z wymienionych form ochrony przyrody występują w Polsce; podkreśl je.
parki narodowe, obszary Natura 2000, pomniki przyrody, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobra...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!