W Dziecięcym Departamencie Ochrony Przyrody i Życia na Ziemi

Scenariusz zajęć

Wśród różnego rodzaju ważnych departamentów ten jeden – dziecięcy, odgrywa z różnych powodów priorytetową rolę: został utworzony na obszarze zamieszkiwanym przez uczniów, zajmuje się kluczowymi zagadnieniami związanymi z ochroną przyrody Małej i Wielkiej Ojczyzny, a pośrednio – całej Ziemi, znakomicie funkcjonuje przy skromnych, wręcz niezbędnych nakładach finansowych. „Pracownicy” tego wyjątkowego Departamentu otrzymują wynagrodzenie w postaci darów natury: klekotu bociana, innym razem – zapachu niezliczonej ilości kwiatów na dzikiej łączce pod lasem, czasami szczebiotu jaskółki wijącej swój ekodomek nad parapetem klasowego okna. Departament jest na tyle wielki, że każde dziecko może w nim znaleźć bardzo ważną i wyjątkowo odpowiedzialną pracę i zadania dla siebie. Najważniejszym zadaniem Departamentu jest ochrona przyrody i życia na Ziemi. Podobno to zadanie są w stanie wypełnić jedynie dzieci… Wystarczy, że dana im będzie szansa.

Temat dnia aktywności

REKLAMA

W Dziecięcym Departamencie Ochrony Przyrody i Życia na Ziemi

Cele ogólne

  • poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat ochrony przyrody,
  • kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych

Cele szczegółowe

Uczniowie:

  • przypomną wiadomości związane z różnymi formami ochrony przyrody,
  • poszerzą wiedzę na temat ochrony przyrody – zapoznają się z pojęciem „gatunki parasolowe”,
  • będą kształtować umiejętność szybkiego pozyskiwania konkretnej wiedzy z różnego rodzaju źródeł informacji naukowej,
  • zrozumieją, że ochrona przyrody nie jest wyborem, lecz koniecznością,
  • odkryją, że w dzieło ochrony przyrody i życia na Ziemi muszą być zaangażowani wszyscy ludzie, a więc i dzieci,
  • poznają znaczenie słowa „departament”,
  • poznają przykłady dobrych zabaw ekologicznych,
  • przekonają się, że twórcza wyobraźnia stwarza możliwość pozyskiwania ciekawych materiałów plastycznych bez konieczności ich kupowania w sklepie,
  • wykonają ciekawe zadania o charakterze przyrodniczym, polonistycznym i plastyczno-technicznym,
  • włączą do swoich działań proekologicznych inne osoby i instytucje,
  • zaprezentują wykonane prace na wystawach klasowych i ogólnoszkolnych,
  • wykażą się aktywnością, zaangażowaniem i twórczą postawą podczas realizacji poszczególnych zadań

Metody 
i techniki pracy

  • rozmowa kierowana,
  • „dywanik pomysłów”,
  • zabawa dydaktyczna,
  • działania praktyczne,
  • praca samodzielna i zespoło...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy