Zegar i jego zastosowanie w edukacji matematycznej

na pierwszym szczeblu kształcenia

Scenariusz zajęć

Czas to pojęcie, które towarzyszy nam każdego dnia. Odmierzamy godziny, jakie upłynęły od ostatniego spotkania z przyjacielem, minuty, jakie dzielą nas od kolejnych zajęć z interesującego nas przedmiotu czy sekundy podczas pokonywania trasy bądź ustanawiania nowego rekordu w zawodach sportowych. Jak twierdzi Jerzy Nowik, „pojęcie czasu jest pojęciem niezmiernie ważnym, a jednocześnie trudnym i niemieszczącym się w programie żadnego z osobna wziętego przedmiotu”.

Kształtowane jest ono na zajęciach z niemal wszystkich edukacji przedmiotowych. Oprócz edukacji matematycznej (odczytywanie wskazań zegara, obliczenia kalendarzowe itp.), pojęcie czasu występuje w edukacji polonistycznej (dostrzeganie chronologii zdarzeń w opowiadaniu, traktowanie czasu jako kategorii gramatycznej), edukacji środowiskowej (obserwacja pór roku, rozwoju roślin, ruchu ulicznego, działalności człowieka itp., edukacji muzycznej i kulturze fizycznej (rytm, ruch, prędkość, pomiary czasu na zawodach)”.

REKLAMA

Na pierwszym szczeblu kształcenia dzieci również mają do czynienia z czasem. Znają godziny rozpoczęcia oraz zakończenia zajęć obowiązkowych i dodatkowych, godziny posiłków czy emisji ulubionych programów telewizyjnych w czasie pozaszkolnym. Niejednokrotnie uczniowie rozpoczynający edukację w klasie pierwszej wiedzą, czym jest zegar i znają zasady odczytywania na nim godzin, minut i upływających sekund. Okres edukacji wczesnoszkolnej ma przede wszystkim utrwalić i uporządkować t...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy