Wybiórczość pokarmowa

Wspomaganie ucznia

Coraz częściej można spotkać wśród dzieci takie, które przejawiają zaburzenia z zakresu integracji sensorycznej. Sama zaś integracja sensoryczna to proces, w wyniku którego do mózgu docierają różnego rodzaju bodźce. Są one odbierane przez wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch, smak, dotyk, przedsionek i układ proprioceptywny. Następnie są one rozpoznawane, analizowane, interpretowane i integrowane z wcześniejszymi doświadczeniami każdego z nas. Ma to na celu wytworzenie odpowiedniej reakcji adaptacyjnej, adekwatnej do sytuacji, w jakiej znajduje się dziecko lub osoba dorosła. Jeśli którykolwiek z etapów przebiega niezgodnie z normami, mamy wówczas do czynienia z zaburzeniami integracji sensorycznej. Jedną z trudności, która bezpośrednio wiąże się z tymi zaburzeniami, jest wybiórczość pokarmowa.

Czym jest wybiórczość pokarmowa?

O wybiórczości pokarmowej mówimy wówczas, gdy dziecko prezentuje różne nieprawidłowości związane ze spożywaniem posiłków. Najczęściej jest to związane z niejedzeniem określonej grupy pokarmów ze względu na:

REKLAMA

  • typ pokarmu (chodzi o konkretne potrawy),
  • kolor pokarmu (dziecko nie je różnych pokarmów, ale w określonym kolorze),
  • markę lub producenta,
  • fakturę pokarmu (unikanie np. papek, twardych lub chrupiących rzeczy),
  • wygląd pokarmu (np. ze względu na przypalone miejsca, uszkodzenia),
  • smak pokarmu (np. niejedzenie wyrazistych, drażliwych produktów).
     


Objawy

Trzeba mieć świadomość, że dostrzeżenie tych trudności w grupie szkolnej nie należy do najłatwiejszych i wiąże się ono bardzo często z dokładną obserwacją dziecka w czasie spożywania posiłków oraz z przeprowadzeniem rzeczowego i dogłębnego wywiadu z rodzicami na temat ich spostrzeżeń w środowisku domowym. Dziecko, które ma problem z jedzeniem, może zachowywać się agresywnie w czasie jedzenia: krzyczy, kiedy zbliża się pora karmienia lub w sytuacji, kiedy na stole pojawia się potrawa dla niego nieznana lub przez nie nielubiana. Istnieje również prawdopodobieństwo, że będzie ono dążyło do tego, aby jeść rzeczy tylko w określonym kolorze lub o konkretnej konsystencji.

Dziecko może również mieć problem z tym, aby właściwie przeżuwać pokarm, dlatego będzie ono unikało posiłków twardych, wymagających właściwego gryzienia i przełykania. Jednocześnie zdarza się niekiedy, że dziecko odmawia przyjmowania stałych posiłków i spożywa nadmierne ilości napojów, w tym napojów wysokokalorycznych. Bywa jednak i tak, że mamy do czynienia z sytuacją odwrotną – dziecko jest w stanie zjadać stałe posiłki, ale unika napojów, co może spowodować odwodnienie oraz negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie nerek i całego organizmu. Co ważne, czasem nie chodzi o samo jedzenie, ale o wykorzystywanie do tego celu określonych sztućców i przebywanie w konkretnym miejscu. Dziecko może protestować w sytu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy