Istnieje duże prawdopodobieństwo, że przejawiane zachowania mają swoje źródło w niewystarczająco rozwiniętych umiejętności wykonawczych. Ważne jest, by podjąć się obserwacji ucznia, pozorne „lenistwo” zawsze ma jakąś przyczynę, bez odkrycia jej nie wspieramy procesu uczenia się. Dlatego proponuje się, by oprócz obserwacji zbadać również poziom umiejętności wykonawczych. Badanie to można przeprowadzić za pomocą kwestionariusza umiejętności wykonawczych dostosowanego do dzieci w wieku 6–8 lat.
REKLAMA
KWESTIONARIUSZ UMIEJĘTNOŚCI WYKONAWCZYCH – DZIECKO W WIEKU 6–8 LAT1
Przeczytaj każde z poniższych zdań i oceń, czy dobrze opisuje twoje dziecko. Następnie dodaj trzy wyniki w każdej sekcji. Znajdź trzy najwyższe i trzy najniższe wyniki.
Określenie |
Liczba punktów |
Zdecydowanie tak |
5 |
Raczej tak |
4 |
Nie wiem |
3 |
Raczej nie |
2 |
Zdecydowanie nie |
1 |
Lp. |
Hamowanie reakcji |
Wynik |
1 |
Czy dziecko potrafi przestrzegać prostych reguł zachowania w klasie? |
|
2 |
Czy dziecko może być blisko innego dziecka bez potrzeby kontaktu fizycznego? |
|
3 |
Czy dziecko potrafi poczekać, aż rodzic skończy rozmowę telefoniczną, żeby mu coś powiedzieć (może potrzebować przypomnienia)? |
|
SUMA |
|
Lp. |
Pamięć robocza |
Wynik |
4 |
Czy dziecko potrafi już wykonywać zadania składające się z dwóch lub trzech kroków? |
|
5 |
Czy dziecko pamięta polecenia wydane kilka minut wcześniej? |
|
6 |
Czy dziecko wykonuje dwa kroki danej czynności po jednej podpowiedzi? |
|
SUMA |
|
Lp. |
Kontrola emocjonalna |
Wynik |
7 |
Czy dziecko toleruje krytykę ze strony osoby dorosłej? |
|
8 |
Czy dziecko potrafi dać sobie radę z postrzeganą „niesprawiedliwością” bez nadmiernego zdenerwowania? |
|
9 |
... |