Prawdopodobnie wielu uczniów podczas swobodnych zabaw w domu miało styczność z zabawą z cieniem i bardzo im się to podobało. Dlatego warto wykorzystywać zabawy tego typu w edukacji wczesnoszkolnej. Uczniowie wciąż są bardzo zainteresowani różnorodnymi metodami i technikami pracy na lekcji. Mogą także przy pomocy cieni doskonalić swój zmysł obserwacji i percepcji wzrokowej. Trenują swoją spostrzegawczość i skojarzenia. Poszerzają swoje horyzonty i ściśle współpracują ze sobą, rozwijając przy tym swoją wyobraźnię.
REKLAMA
Jak możemy stworzyć cienie?
Najłatwiej zasłonić wszystkie okna w klasie, korzystając z rolet, a następnie przygotować sobie mocną, dużą latarkę jako źródło światła. Uczniowie mogą mieć także swoje małe latarki, z których będą korzystać, przygotowując swoje cienie. Co jednak, jeśli chcemy realizować ten temat w wersji zdalnej? Wtedy musimy zadbać o to, żeby uczniowie mogli zorganizować sobie swoją pracę w takim pomieszczeniu, które może zostać zaciemnione, lub też w takim, w którym nie ma okien – na przykład w łazience lub jakimś schowku. Do tego potrzebna jest, oczywiście, latarka. W ostateczności może być to też latarka w telefonie. Aby wszystko przebiegło zgodnie z planem, uczniowie powinni mieć także zapasowe baterie do latarki lub latarkę albo ładowarkę do telefonu.
Co jeszcze?
Powinniśmy przygotować z uczniami różne szablony, które będą tworzyły cienie na ścianie. Możemy skorzystać z gotowych szablonów PDF z Internetu i nakleić wycięte obrysy na sztywny karton lub też od razu odrysować je na brystolu. Dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z patyczków i taśmy klejącej, przy pomocy której zamocujemy ze sobą wszystkie elementy. Dzięki temu uczniowie mogą w poręczny sposób trzymać kształty, z których powstają cienie. Innym sposobem jest przyniesienie zwykłych przedmiotów użytku codziennego, które powinny być rozpoznane przez pozostałych uczniów. Muszą być jednak łatwe do odgadnięcia.